Få tynd murstensvæg glat

Hej alle

Vi får i næste uge adgang til vores nye bolig. Udover at male, nye gulve osv har vi en væg vi ikke er helt så glade for.

Der er lavet en løsning i stuen hvor man har gjort vægen lidt bredere med et skab i enden og så har man derefter lagt nogen tynde lag mursten på. Jeg mener at murstene er monteret direkte på gipsvægen så jeg tør ikke brække dem af med et koben eller lign. Jeg vil helst ikke ødelægge gipsvægen bag ved.

Har ikke set sådan en løsning før og murstenene er måske 2-3 cm tykke så der er altså ikke tale om en rigtig murstensvæg men mere en pynte væg. Vi vil rigtig gerne beholde løsningen med skabet da det er ret praktisk.

Vi kan ikke lide de riller som er i murstene så jeg overvejer at en nem løsning kunne være at rullespartle hele vægen og så derefter male den. Enten så vægen er helt glat eller bare så man ikke kan se rillerne i murstenen men stadig se at det er en murstensvæg.

Er der andre forslag til hvordan jeg kan gøre vægen glat eller bare få glattet den lidt ud så der ikke er det mønster i de mursten. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spartel (af flere omgange) vil kun fungere hvis du vil ende med helt glat væg, lagtykkelsen ved fugerne betyder at det vil revne under optørring så her er du nødt til at spartle ovenpå igen.

Hvis du ønsker at kunne se strukturen fra murstene kan du istedet filtse det (tyndt lag puds) med strandmørtel i en enkelt lag. Det vil give en mere glat struktur men vil synke lidt ved fugerne så man stadig har struktur fra mursten.

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis jeg bruger rullespartel skal jeg nok gøre det 4-5 gange før at den er helt glat nu hvor det er mursten der er tale om?
Mørtelproduktet fra Bauhaus kender jeg ikke så det vil jeg ikke udtale mig om, foretrækker selv at arbejde med de 'rene' produkter (dvs blande det selv) - til en filtsning her ville jeg bruge  cement + strandmørtel (1:15), men du vil med den løsning stadig kunne se noget af rille-strukturen på selve stenene. Man kunne evt overveje at bruge en færdigblandet fibermørtel (ved at lip har nogle produkter) men her er du nødt til at spørge en der er mere murer-kyndig end mig.

Ift spartel så starter du med en grovspartel nok af 2 omgange og ser derefter om du kan gå direkte videre med en letspartel eller evt rullespartel afhængig af hvor lige du kan få det jævnet. Rullespartel kan kun bruges ift at jævne en overflade-struktur, ikke til at udligne forskelle i niveau.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvad med at bruge Durapuds (evt over to omgange)? Jeg er ikke selv murer og men jeg har brugt dette nogle gange både inde og ude, og det er rigtig fint.
https://www.jemogfix.dk/alfix-durapuds-710-cementgraa-20-kg/4172/9033593/?gclid=Cj0KCQjwyYKUBhDJARIsAMj9lkHqrTJEyU0YlGS_vaTjvrsAiwLIpRxh5WF4BLyTGIvvhluOwsUlvrEaAsxBEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det ser også ud til at være et godt bud! Jeg har aldrig prøvet at arbejde med puds/mørtel før. Som udgangspunkt kan jeg ikke helt finde ud af om jeg skal spartle med grov spartel eller bruge puds. I sidste ende tror jeg en simpel glat væg vil være det bedste. Men det kan jo også opnås med puds hvis bare man rullespartler på bagefter.
Hvis du vil have glatte vægge, hvorfor så ikke bare rive stenene ned og montere nye gipsplader?

Selvbygger med stort S. 
Du kan lige så godt bruge det som er beregnet til formålet nemlig vandskurings mørtel LINK her til 2,30 kr / kg. 
Først afdækkes gulvet naturligvis hvis det kan tage skade af vand og mørtel.
Væggen støvsuges og fugtes lige inden pudsning.
Mørtel blandes så tynd at det netop ikke kan stå o toppe i spanden hvis man prøver på det.
Det lægges noget op på stor stålpudsebræt og det trækkes op på muren ved at holde bræt i en vinkel og støde den imod så det falder ind imod muren. Pudsebræt trækkes op ad væggen så det netop udfylder alle fuger m.m. 
Dette gentages hele vejen op og hen ad væggen. Man taber en stor del af mørtel klumpen på gulvet men det samles blot op i baljen og røres med igen. Der skal ikke tages meget hensyn til mørtelens jævnhed, selv om der er vulker og striber så betyder det ikke noget.
Når man er kommet 1 times tid hen på væggen går man tilbage og begynder at køre på overfladen med en filsebræt ( det er en pudsebræt som har skumgumme limet på pudsefladen) Der køres i nogenlunde ens cirkelbevægelser. Hvis det er meget vanskelig at køre rundt fordi det evt. er for tør så dyppes filsebræt i vand men det mester trækkes af igen på kant af vand spand.
Jo mere vand du bruger, eller jo før du går i gang des mere synlige bliver fugerne. 
Men er stenene ikke forvandet ordentlig så skal man måske i gang efter 30 minutter. 
Slutresultat bliver en jævn væg hvor mn kan ane at der er fuger, og derved ane at det er murstenvæg. 
Den samme person skal lave alt filse arbejde ( køre med filsebræt) eller skan man ane forskel bagefter. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Superdiy skrev den 15-05-2022 22:03:41

Hvis du vil have glatte vægge, hvorfor så ikke bare rive stenene ned og montere nye gipsplader?

 Har ingen erfaring med at sætte gipsplader op og er bange for at ødelægge noget hvis jeg bare brækker den væg ned 

ev elmand skrev den 15-05-2022 22:22:29

Du kan lige så godt bruge det som er beregnet til formålet nemlig vandskurings mørtel LINK her til 2,30 kr / kg. 
Først afdækkes gulvet naturligvis hvis det kan tage skade af vand og mørtel.
Væggen støvsuges og fugtes lige inden pudsning.
Mørtel blandes så tynd at det netop ikke kan stå o toppe i spanden hvis man prøver på det.
Det lægges noget op på stor stålpudsebræt og det trækkes op på muren ved at holde bræt i en vinkel og støde den imod så det falder ind imod muren. Pudsebræt trækkes op ad væggen så det netop udfylder alle fuger m.m.
Dette gentages hele vejen op og hen ad væggen. Man taber en stor del af mørtel klumpen på gulvet men det samles blot op i baljen og røres med igen. Der skal ikke tages meget hensyn til mørtelens jævnhed, selv om der er vulker og striber så betyder det ikke noget.
Når man er kommet 1 times tid hen på væggen går man tilbage og begynder at køre på overfladen med en filsebræt ( det er en pudsebræt som har skumgumme limet på pudsefladen) Der køres i nogenlunde ens cirkelbevægelser. Hvis det er meget vanskelig at køre rundt fordi det evt. er for tør så dyppes filsebræt i vand men det mester trækkes af igen på kant af vand spand.
Jo mere vand du bruger, eller jo før du går i gang des mere synlige bliver fugerne.
Men er stenene ikke forvandet ordentlig så skal man måske i gang efter 30 minutter.
Slutresultat bliver en jævn væg hvor mn kan ane at der er fuger, og derved ane at det er murstenvæg.
Den samme person skal lave alt filse arbejde ( køre med filsebræt) eller skan man ane forskel bagefter.


T

 Tak for det meget detaljeret svar! Det er virkelig hjælpsomt. Tænker denne løsning vil være nok til at dække de der "mønster" revner i murstenene. Jeg tænker lidt videre. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også