Solvarmeanlæg

Hej jeg har spekuleret på et solvarmeanlæg er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med  det
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har gode erfaring med mine 12,5 m2 solvarmepaneler. 
I forhold til Solceller er der ingen form for afgifter.  
Solvarmeanlægget bidrager til varme for- og efterår og dækker 100% for det varme vand, ca. 16 uger om året.

Det kræver at man både har plads på taget og i "fyrrummet". samt at tagfladen vender rigtigt. Ligeledes skal man kunne komme af med eller kunne "styrer" evt. overskudsvarme.
Vedr. priser du kunne f.eks. se hos: VARMT VAND FRA SOLEN 

Vi har pt kig efter solvarmepaneller.
Min plan er det skal være supplement til vores brændefyr. Vi har tidligere haft tilkoblet et oliefyr til akkumuleringstanken, sammen med brændefyret. Vi har 1500 liter akkumuleringstank. Burde vi ikke bare kunne koble solvarmepanelerne på, hvor oliefyret var koblet på ?

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

robert8900_5: Vær opmærksom på at Solvarmepanelerne skal have påfyldt en form for "frostvæske" som ikke kan blandes med vandet i akkumuleringstanken. Jeg går ud fra at dit tidligere oliefyr cirkulerede vandet direkte ind i akkumuleringstanken, uden nogen form for "varmespiral".
Du skal, alt andet lige, have en varmeveksler monteret. Solvarmevæsken cirkulerer på den ene side af varmeveksleren og vandet fra akkumuleringstanken cirkulerer på den anden side af varmeveksleren, ved hjælp af en cirkulationspumpe.

Hvad for et fabrikat er din akkumuleringstanken?
Annonce
Jeg kender ikke modellen af akkumuleringstank. Jeg ved kun at både brændefyr og oliefyr, kunne varme akkumuleringstanken op. Begge dele kører direkte ind i akkumuleringstanken, og prioriterer radiatorer og varmtvandsbeholder først.
Vi har rimeligt med plads i fyrrummet, til en varmeveksler.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Jeg tænker at lave det som jordmonteret på stativ. Så kan jeg selv stå for næsten hele arbejdet.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Sidder der ikke et typeskilt på akkumuleringstank? Mange akkumuleringstanke er med indbygget varmespiral (varmeveksler).
Hvis der sidder et par ubenyttede tilslutninger kunne det være en varmespiral. Hvis der ikke kommer vand ud af studsen (når den ikke er proppet af) er det yderligere et tegn. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis