Gulvvarme - hvordan virker det?

Hej,

Kæresten og jeg er blevet lidt vilde med et rækkehus. På trods af at der er gulvvarme overalt, følte vi at gulvene var relativt kolde, da vi var ude at se det. Dette gjorde mig noget bekymret, jeg vil helst ikke købe et hus hvor varmekilden ikke virker optimalt. Jeg tænkte for mig selv at jeg nok ville komme langt med lidt søgning derhjemme. Meeeen det er ikke gået som jeg havde forventet. Jeg havde håbet på at finde en form for beskrivende/koncept tegning over hvordan gulvvarme generelt fungerer og hvad de forskellige ting gør, men det har ikke kunne lade sig gøre. Er der nogen herinde der ligger inde med noget lignende eller som kan komme med en kort forklaring?

Anyhow, vi skal ud at se huset igen og jeg har tænkt over hvordan jeg på hurtigste vis kan kontrollere om det er gulvvarmen den er galt med eller vores fødder. Jeg tænkte at tage et laser termometer med og måle temperaturen forskellige steder på gulvet. Findes der en nemmere eller bedre måde? Det kan jo tage lang tid fra man drejer på sådan en termostat til man kan mærke det i gulvet. Kan man se det på installationen (Kan man se et eller andet dreje rundt eller åbne og lukke?)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvvarme giver ikke nødvendigvis et varmt gulv. Er huset og gulvet dårligt isoleret, er det nødvendigt med en højere temperatur i gulvet. I et godt isoleret hus skal der ikke meget varme til at holde en rumtemperatur på 21o.

Søren O
Ved gulvvarme leder man varme hen i gulvet indtil den valgte stuetemperatur er opnået. Så lukker den for gennemstrømning og gulve kan føles kolde.
Med en ordentlig indstilling kan man opnå lune gulve det meste af tiden.
Man skruer ned for vand temperaturen i anlægget. ( blande temperaturen) det gøres typisk ved gulvvarmefordeler. På den måde så når man ikke stuetemperatur så hurtig og gulve vil være lune meget af tiden. Man skal så regulere lidt på den blandetemperatur et pat gange om måneden i forårs og efterårs måneder. Om sommeren vil gulvvarme typisk være lukket og så vil gulve føles kolde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis der er gulvvarme i hele huset, bliver der aldrig fodkoldt. Men hvis man skruer op så gulvet føles varmt, vil der blive alt for varmt i huset. Den store overflade på gulvet gør at overfladetemperaturen er kun ganske lidt over rumtemperaturen. Et gulv på 25 grader føles ikke varmt, men det er ikke ubehageligt at gå på et flisegulv med bare tær hvis der er gulvarme. Man skal ikke regne med at fødderne bliver varme.

Hvis der kun er gulvvarme i badeværelser, kan man godt skrue op så gulvet føles varmt da den ekstra varme vil sprede sig ud i andre rum.
Vores tidligere hus var nybyg med god isolering og (støbt) gulvvarme i hele hytten. Det er rigtigt, at når isoleringen er god og anlægget korrekt indstillet, så er temperaturen så lav i gulvet, at du på denne årstid ikke mærker det. En iskold vinterperiode vil det blive varmere fordi gasfyret har udeføler og regulerer gulvtemperaturen herefter.

En måde at tjekke om det virker nu er, at åbne alle varmekredsene / telestaterne og så mærke om fremløb under ventilen bliver varm.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis