Gerigter på en skæv dør

Jeg har sat nogle gamle, gamle døre i mit hus, og har bøvlet meget med at få dem til at gå glidende, men nu er virker det meget fornuftigt.

Men de er ikke helt i vater i forhold til væggen, så når jeg skal sætte gerigter på så gaber de lidt henover karmen.

Hvad er bedst at gøre her? Skal jeg sætte gerigten “skrå” så den stadig er sømmet tæt til karmen? Og så måske også sømme den til væggen, så den bøjer lidt tilbage…

Eller det bedre at sætte den så den følger væggen og så fuge?

Eller skal jeg lave en kile og sætte mellem karm og gerigt? Svært tror jeg.

Mvh Asger

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold gerigterne så de flugter med døren. Tegn langs kanterne. Hvor stregerne krydser hinanden har, du den vinkel der passer. Resten er en smal sag med en fukssvans. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er lidt svært at se hvad der hvad på billedet. Er det du holder på gerigtet eller dørkarmen.

fase
Sæt en passende liste på karmen hele vejen rundt med lim og stifter. Den må hellere være en anelse for tyk end for tynd.

Udspartling holder kun en kort tid.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
S. Fabrin skrev den 14-05-2022 12:38:31

Det er lidt svært at se hvad der hvad på billedet. Er det du holder på gerigtet eller dørkarmen.

 Ah, beklager, det er gerigtet jeg holder op mod væggen. Og så kan man se et gab ind mod karmen, som er den noget slidte hvide flade :)

Annonce
asgerhallas skrev den 14-05-2022 11:14:14

Men de er ikke helt i vater i forhold til væggen, så når jeg skal sætte gerigter på så gaber de lidt henover karmen.

Og her mente jeg i virkeligheden, at de ikke er helt i lod. Beklager :)
Det er forstået. Du monterer som nævnt en liste, og er mellemrummet ikke helt lige hele vejen rundt, undlader du at stå stifterne i bund. 

Når limen er tør kan du slibe eller høvle efter stifterne er fjernet så mellemrummet er fyldt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak, det var lidt mere omstændeligt end jeg håbede :)

Men jeg må få lavet mig en liste - og købt mig en høvl… nogle gode råd i forhold til at høvle det, så det flugter med væggen?
Det tager du på øjemål. Gerigterne kan garanteret fjedre en anelse så det til sidst passer.

Når du finder en lister der nogenlunde passer, er det hip som hap om du høvler først inden montering, eller sliber med maskine efter monteringen, bare du undervejs kontrollerer med den pågældende gerigt. 

Så har du en plan overgang mellem gerigt og karm. Små ujævnheder mod væg fuges med montagelim. Montagelim (eksempelvis No-More-Nail fra jem&fusk) binder på stort set alt og kan overmales.

Hvor der skal fjernes noget markeres med en blyant. Det er pærelet og hele operationen tager under en halv time for en hel dør med gerigter på begge sider af døråbningen.

Er du ikke en haj med en høvl, kan mindre sprækker mellem gerigt og de nye lister også fuges med samme montagelim.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis