På min lampe står: "Max 25W" - hvorfor, og hvad kan ske hvis det overskrides?

Ja, det er måske semi-OT - jeg håber alligevel, nogen ved det, og har lyst til at svare.

Jeg har længe tænkt over, hvorfor der på f.eks. bordlamper står "Max 25W". Jeg antager, at det er det største antal W pæren må "trække/bruge". Hvad sidder der af elektronik der kan brænde af, hvis det er tilfældet, og det antal W overskrides? 

Hvis jeg er helt galt afmarcheret, hører jeg hellere end gerne det korrekte svar.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter bedste overbevisning, så er det af hensyn til varmeafgivelse.
Større effekt = mere varme, som skal ledes væk.
Er lampen ikke designet til dette, så er der risiko for noget smelter/bryder i brand. Skærmen kunne være et eksempel, men fatningen kan også tage skade, hvis der er alt for dårlig bortledning af varmen og pæren er voldsom stor.


Når der står max. 25W, er det af hensyn til opvarmning af de plast og bakelit dele lampen eller fatningen er lavet af. Hvis delene udsættes for for høj temperatur kan delene ødelægges. Det betyder ikke at du ikke må sætte en LED pære med en lysstyrke svarende til 40 eller 50W i lampen. De 25W henfører til f.eks. en 25W halogen pære. De gamle glødelamper bruges ikke mere.

fase
Er lampen gammel kan den være fra gløde lampernes tid - 25W i led giver rigtig meget lys--
se
https://www.lyskilderdirekte.dk/lumen-til-watt/25-watt-i-lumen

 

Lampen alder er uden betydning, 25W er samme varme uanset kilden.

Ja, det er uden betydning om det er LED eller glødepære. Ved LED-pærer skal man dog være opmærksom på at nogle producenter, skriver på æsken hvor mange watt det svarer til ved en glødepære.  Det er ikke de watt man skal gå efter.

Hvis det er pærer i normal størrelse, er det ikke muligt at få LED-pære på 25 watt. En LED-pære der sælges som erstatning for en 60 watt pære, vil bruge under 10 watt. Så man behøves ikke at bekymre sig, så længe man ikke sætter en gammel glødepære i.

Mærkning med max. watt ser man typisk på gamle lamper, fra dengang glødelamper var normen.
Man kan godt købe sig en 120 w LED lyskilde med E27 fatning.
Men det vil godt være brutalt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis