Skifter toilet, det faststøbte afløbsrør er mærkeligt

Hejsa. Jeg håber at nogen kan give mig et godt råd

Jeg er ved at skifte mit toilet, og da jeg fjernede det gamle toilet rendte jeg ind i et problem. Til at starte med synes jeg at det er mærkeligt at afløbet snævrer ind (fra Ø114 til ca Ø60, se billede). Er det ikke bare at bede om at toilettet stopper til?

Det næste problem er, at størrelsen på det rør ikke passer med noget som helst, så vidt jeg kan se (se den vedhæftede tegning). Jeg købte en "multikwik" klosettilslutning. Den var for lang, så den stødte på bunden af afløbsrøret. Så skar jeg den kortere, for at løse det problem, men så støder den bredeste del af multikwik'en på toppen af det rør der stikker op af gulvet i stedet.

Så jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre nu. For jeg er vel nødt til at tætne rundt om afløbet, for hvis ikke gør det, så risikerer jeg vel at det bliver oversvømmet. Altså, jeg kan læse på nettet at afløbet fra et toilet skal være Ø110, og det snævreste på mit er ca Ø60; det vil sige - regne, regne - at tværssnitsarealet er under en tredjedel af hvad det burde være. Så når/hvis afløbet stopper til fordi det er så snævert, og hvis der ikke er en klosettilslutning, så bliver der vel bare oversvømmet på gulvet inde under toilettet?

Nogen gode bud på en løsning?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bruge sådan en tilslutning?


fase
Nej, det er lige præcis sådan en jeg forsøgte mig med. Den var for lang, indtil jeg skar enden af den, og så var den i stedet for bred oppe i toppen. Jeg tror at problemet er, at det der er støbt ned i gulvet simpelthen ikke er beregnet som afløb, og derfor ikke passer med noget som helst. Så jeg skal formentlig ud i noget kreativt, jeg ved bare ikke lige hvad

Men tak for buddet :)
Det hvide som sidder nede i hullet kan det ikke tages /skæres op? det ser ud som det er noget som sidder inden i stålrøret.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er ikke en gangbar afløbsinstallation, det ligner noget hjemmefusk, hvor man har omlagt et gulvafløb til "faldstamme" i stedet, ved at klampe en rustfri reduktion på et alt for snævert afløbsrør.

Du bør få udbedret fejlen, og få "kunstneren" til at betale, hvis det er en ejerbolig.

Lige nu og her, kunne du forsøge at hive gummipakningen fra multikvik ud, montere den på pakningen nederst på røret på toilettet, og se om den passer ned i afløbet.

Elektronikteknikeren
Annonce
Gregeren skrev den 14-05-2022 08:01:21

Du bør få udbedret fejlen, og få "kunstneren" til at betale, hvis det er en ejerbolig.
Det et en andelslejlighed, og jeg har boet her i nogle år, så der er nok ikke så meget at gøre på den front

Lige nu og her, kunne du forsøge at hive gummipakningen fra multikvik ud, montere den på pakningen nederst på røret på toilettet, og se om den passer ned i afløbet.

Du gav mig en god idé. Pakningen er for stor til at komme ned i afløbet, men nu har jeg forsøgt med en gang sanitetssilikone at sætte den fast på toppen af røret i gulvet. Så nu håber jeg på at silikonen kan binde på både metallet og gummiet. Løsningen på hjemmefusk? Mere hjemmefusk! :p

Fortsættelse følger
Jacobn skrev den 14-05-2022 09:00:21

Måske denne type kan passe Ifö klosettilslutning

 Den har jeg haft kig på, den passer heller ikke, desværre

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis