Vægbeklædning og byggerækkefølge

Jeg har to spørgsmål til mit projekt, som jeg håber at kunne få et par råd om her i forumet:

https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2543

1) Vi vil beklæde vægge og loft med krydsfiner, men hvilken tykkelse skal vi gå med? De udvendige vægge skal beklædes med UV-vindpap og lister, så ydersiden har ikke nogen nævneværdig stabiliserende effekt (de to længste vægge får dog begge vindtrækbånd). I øvrigt fladt tag med 15 mm. tagplade og tagpap.

2) Hvornår isætter man vinduer? Jeg vil helst gøre det så tidligt som muligt (dvs. når skelet og tag er færdigt, men altså inden isolering og beklædning. Det handler alene om plads, for jeg har vinduer stående i huset, og skal gerne have plads til en bunke krydsfinerplader, når de bliver leveret. Jeg synes, jeg fra andre byggerier har set, at vinduerne venter til sidst til væggene er beklædt.

Vh.

Ib


ikje
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Krydsfiner synes jeg ikke egner sig så godt til indvendig vægge. Jeg ville bruge fermacel eller anden fibergips plade. Det har en meget afstivende effekt.
Vinduer kan du sagtens sætte tidlig ind, så er det nemmere at tilpasse beklædning og vindues inddækning.
Det koster stort et ikke noget med afstivning. Så jeg ville lave nogle 45 graders skråstivere i de 2 sidste vægge også.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan sagtens bruge krydsfiner som indvendig beklædning, og hvis det laves rigtigt kan det se rigtig godt ud. Du skal være meget omhyggelig med tilskærring og montering så kanterne ser ordentligt ud.
Hvis du vil bruge det istedet for vindtræksbånd skal pladerne limes til spærtræet.

Mht. Vinduerne er det som elmanden siger klart en fordel at montere dem inden beklædningen kommer på. Du skal dog have bestemt hvordan afslutningerne omkring vinduerne skal laves inden, så de kommer til at sidde i den rigtige dybde. Ellers ser det amatøragtigt ud.

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar til jer begge. Vi holder os til krydsfinér (15 mm), og forventer at sætte vinduer i, når vi har fået taget på plads. Det med placering og afslutning tygger vi lidt på. Der er forskellige beskrivelser i bogen om træskelethuse, men måske ikke helt enkelt med en 'blød' beklædning.

/Ib

ikje
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis