Køkkenbord til børn (starterhjælp)

Hej!

Jeg vil gerne bygge et køkkenbord til mine små børn som på billedet her - og skal placeres samme sted som på billedet (det på billedet er fjernet).

Jeg har tænkt mig at købe tre lange brædder samt tre mindre til at gå på tværs. Derudover skal jeg have fat i nogle skruer og tre hyldeknægte.

Mine spørgsmål er så:
  • hvilke slags/type brædder skal jeg købe?
  • hvilke skruer skal jeg købe?
  • hvilke hyldeknægte skal jeg købe?
  • hvilken slags sav skal jeg købe/låne for at lave hul til en vask som på billedet?

God fredag!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Sibirsk lærk, kig evt. efter terassebrædder

Spunskruer på 5-7cm til at fæstne i væggen

Beslagsskruer på ca samme dybde som brædderne til at fæstne dem til hyldeknægten

Nogle solide hyldeknægte til udendørsbrug som matcher bredden på brædderne

En stiksav bliver pænest når du saver ud til vask

Mads
Fx sådan en her:https://www.bauhaus.dk/pn-bordbaering-galvaniseret-300x400-mm

Saml brædderne til bordpladen med en tværligger inden montering så du ikke behøver bore huller til hvert brædt i hyldeknægten. Husk spunskruer til dette som passer på tykkelsen af de brædder du ender med at købe.

Bauhaus har skruer i løsvægt så du kan nøjes med at købe dem du skal bruge :)
Jeg ville også vælge lærk, da du så undgår skadelig imprægnering og andre kemikalier.
De kan stå "natur"

Husk når du laver huk med stiksav, at save hullet efter vaskens omfang, og ikke kanten på vasken, det er synd at opdage at vasken falder igennem, når man er færdig med alt det hårde arbejde.

Lav en pap skabelon at save efter, hvis der ikke følger en med.

Hvis den følger med, så kontroller om den passer.

Elektronikteknikeren
Lærk eller douglas holder fint med almindelig træolie til køkkenborde. Husk at slibe både kanter og hjørner så splinter undgås. 

Træet kan købes til fornuftige priser hos Kagerup Savværk.

Køb solide galvaniserede hyldeknægte der kan holde til at ungerne kravler på bordet.

P.S. Sibirisk lærk er p.t. fy fy og er ikke lagervarer, men europæisk lærk er udmærket.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lån eller køb en stiksav, den behøver ikke være dyr, bare du har en skarp klinge. Bor er “starterhul” som er stor nok til at klingen kan komme ned i (typisk 10 mm.). Starterhullet skal naturligvis bores i den del som fjernes! 😁
Hvis vasken runder i hjørnerne, så kan man med fordel ofte bore ét hul i hvert hjørne.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Når det nu er et køkkenbord til børn, er det vel begrænset, hvor længe det skal holde, så lav det med ben i stedet for at sætte hyldebærer fast i muren, så er du fri for hullerne fra skruer. Når børnene om et par år kan deltage ved et almindeligt køkkenbord, er børnekøkkenbordet uden interesse og kan fjernes. Børn har det med at vokse hurtigere end forældre tror og kan derfor hurtigt deltage ved det almindelige køkkenbord med hjælp af en voksen ved brug af skarpe redskaber. Så køb et par forskallingsbrædder til at lave bordet af. Ungerne er ligeglade med materialevalget, bare de får et bord.

fase
Fantastisk med de mange svar. Jeg kigger dem endnu engang igennem her i weekenden/næste uge, og så vil jeg købe ind! :-)
Bedre sent end aldrig - nu her ét år efter er jeg endelig kommet i gang, og børnene ser endelig frem til bordet :-)

Jeg har på jeres anbefaling købt tre galvaniseret hyldeknægte samt været forbi Kagerup Savværk for at købe brædder af lærk. Skruerne købte jeg i Bauhaus i løsvægt, som anbefalet.

Af udstyr købte jeg sidste år en stiksav og i går købte jeg en billig Black and Decker excentersliber.

Inden jeg går i gang med at slibe træet, kan I så fortælle hvilket slibepapir jeg skal gå efter? Om det skal være fint, medium, grov eller ekstra grov? Eller måske en kombination?

Tak! :-)
Hvis brædder er høvlede kan du nøjes med korn 120, herefter olie.

Elektronikteknikeren
Jeg blev færdig med bordet for en måneds tid siden - tænkte lige jeg ville dele det endelige resultat :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis