Fundament af fundablokke ved Garageport åbning

Hej
Jeg er igang med at lave en muret carport om til garage.
I forbindelse med støbning af fundament mellem portåbningerne, så er planen at støbe en bund, og bygge fundamentet op af fundablokke.
Men er lidt i tvivl hvor højt fundablokkene skal være på overkanten af det færdige fundament (synligt)?
Hvis jeg kører dem helt op, får jeg kun et tyndt lag beton på toppen til at lave fald. Men er lidt nervøs for om det vil give revner?
Er det bedre at stoppe fundablokkene fx 10cm fra overkanten og så lave en simpel forskalling, og så støbe de øverste 10cm, så “toppen” får en hvis tykkelse?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver måske slet ikke fundablokke. Hvis du kan lave en pæn grøft så er det ganske fint til at støbe beton helt op i nærheden af gulv højde. Jeg går ud fra at bilen skal køre direkte ind fra terræn. 
Men der skal nok minimum være 6-8 cm beton fra gulv støbning som går hen over Sokkel. 
Når du skriver "simpel forskalling" så skal du være opmærksom på at beton trykker meget udad især hvis du bruger vibrator. Der er mange der har fået en buet beton kant fordi forskalling er blevet trykket. ( incl. jeg selv ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for dit svar.
Jeg har gravet ud til isolering og betondæk inde i carporten, så jeg kan desværre ikke bare nøjes med at grave ud. Eftersom der skal være mulighed for gulvvarme, vil jeg helst lave sokkel og fundament for sig, så jeg kan lave en lille kantisolering på 2cm, hvor den øverste del af flamingoen kradses ud, og der laves en fuge.
Når du har gravet ud inden dørs så er min mulighed jo passeret. Normalt støber man sokkel og graver ud bagefter netop for at få de fordele som du beskriver.
Nu er forholdene anderledes hos dig og du vil have kantisolering "helt op" og en fuge, så du slutter med fundablokke 3-4 cm fra overkant gulv så du kan lave pudslag øverst på sokkel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vil det give mening at stoppe fyldningen af den øverste fundablok, måske 2 cm fra toppen, så pudslaget får godt fat ned i fundablokken?
Hvad skal pudslaget være lavet af?
Så jeg sikrer mig det holder?
Ser man på blandetabel fra Ålborg portland og f.eks. slidlags beton. 
blandeforhold efter rumfang sand / cement 3 : 1 og med ca. 0,6 vand Men det skal lægges jordfugtig så vandmængde varierer efter hvor fugtig sand er. 
Hvis din sokkel er tør så kan du med fordel svumme det. Det vil sige tage en meget tynd vælling af blandingen og smøre det omhuggelig på alle flader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis