Radiator - fremløb og returløb i bund?

Skal skifte til nogle større radiatorer, så vi er klar til lavere fremløbstemperaturer i en nær fremtid.

Min VVS’er siger det er ligegyldigt ift effekt om fremløb sidder i top/udløb i bund vs fremløb og udløb i bund, sålænge vandet løber tværs igennem radiatoren. De nuværende radiatorer er med fremløb/udløb i bunden, så det vil være det nemmeste.

Hvad tænker I?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enig med din vvs-er. 

Søren O
De kan da ikke sidde i bunden begge 2. Så vil vandet stryge lige igennem de kanaler som er i bund og top. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm… Vist ikke kun LDS’ere, der er i tvivl. Screenshots viser anbefalinger fra hhv Stelrad og Purmo. Stelrad har bl.a en tegning med bund=>bund, og Purmo har kun top=>bund. 
Altech angiver som Stelrad disse muligheder…

Men her tales om 10-15% effekttab ved bund=>bund montering.

https://instrumentvistre.ru/en/kak-luchshe-podklyuchit-radiatory-otopleniya-diagonalnoe-podklyuchenie.html
Tidligere kunne man få radiatorer bund/bund hvor tilføringen startede med at gå lodret op inde i radiatoren - altså det lodrette rør til top før internt i radiatoren - det er veld et optimale syns og rengøringsmæssigt.

 

Annonce
Jeg har købt en radiator i Bauhaus (kan ikke huske mærket), som har den indretning. Man kan montere til og fra ved siden af hinanden i bunden af radiatoren (på undersiden). Der løber et rør indvendigt op til termostat-placeringen.

Desværre var det ifg VVSeren der lavede rørføringen, ikke en standard ham kendte og han havde ingen ventiler der passede til. Men det må kunne skaffes. 

Mvh. AllanE
Jeg har også tilsluttet radiatorer hvor der i bunden var en fittings som fører fremløb op og retur ind. Så sidder frem/retur i samme side. Det kan give en 10 % effekttab ved længere radiatorer.
Der er naturligvis radiatorer der er beregnet til det så det føres korrekt intern, men bund til bund i en standard radiator dur ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg får dem monteret med fremløb i top og udløb i bund. Lidt for dumt at risikere et effekttab på måske 10-15%, når man nu sætter større radiatorer op for at kunne klare sig med lavere fremløbstemperatur, når naturgassen formentlig skal udskiftes med varmepumpe på et tidspunkt. Har heldigvis fast lav pris på naturgas ca 2 år mere…
Elmand: Så længe det er en standardradiator, hvor der ikke er intern rørføring, kan man udmærket tilslutte i bunden af radiatoren (begge sider). Varmt vand vil altid søge opad, så i fremløbssiden vil radiatoren blive varmere end i afgangssiden. Det skal nok passe med en reduktion af radiatorens effekt på ca. 10% ved tilslutningerne i bund.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis