Radiator - fremløb og returløb i bund?

Skal skifte til nogle større radiatorer, så vi er klar til lavere fremløbstemperaturer i en nær fremtid.

Min VVS’er siger det er ligegyldigt ift effekt om fremløb sidder i top/udløb i bund vs fremløb og udløb i bund, sålænge vandet løber tværs igennem radiatoren. De nuværende radiatorer er med fremløb/udløb i bunden, så det vil være det nemmeste.

Hvad tænker I?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O
Søren O
5313 7000
Enig med din vvs-er. 

Søren O
ev elmand
ev elmand
21423 7480
De kan da ikke sidde i bunden begge 2. Så vil vandet stryge lige igennem de kanaler som er i bund og top. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
dr_schlemer
dr_schlemer Trådstarter
17 8355
Hmm… Vist ikke kun LDS’ere, der er i tvivl. Screenshots viser anbefalinger fra hhv Stelrad og Purmo. Stelrad har bl.a en tegning med bund=>bund, og Purmo har kun top=>bund. 
Annonce
dr_schlemer
dr_schlemer Trådstarter
17 8355
Altech angiver som Stelrad disse muligheder…

Men her tales om 10-15% effekttab ved bund=>bund montering.

https://instrumentvistre.ru/en/kak-luchshe-podklyuchit-radiatory-otopleniya-diagonalnoe-podklyuchenie.html
Kurt54
Kurt54
140 2630
Tidligere kunne man få radiatorer bund/bund hvor tilføringen startede med at gå lodret op inde i radiatoren - altså det lodrette rør til top før internt i radiatoren - det er veld et optimale syns og rengøringsmæssigt.

AllanE
AllanE
2040 2650
Jeg har købt en radiator i Bauhaus (kan ikke huske mærket), som har den indretning. Man kan montere til og fra ved siden af hinanden i bunden af radiatoren (på undersiden). Der løber et rør indvendigt op til termostat-placeringen.

Desværre var det ifg VVSeren der lavede rørføringen, ikke en standard ham kendte og han havde ingen ventiler der passede til. Men det må kunne skaffes. 

Mvh. AllanE
Annonce
ev elmand
ev elmand
21423 7480
Jeg har også tilsluttet radiatorer hvor der i bunden var en fittings som fører fremløb op og retur ind. Så sidder frem/retur i samme side. Det kan give en 10 % effekttab ved længere radiatorer.
Der er naturligvis radiatorer der er beregnet til det så det føres korrekt intern, men bund til bund i en standard radiator dur ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
dr_schlemer
dr_schlemer Trådstarter
17 8355
Jeg får dem monteret med fremløb i top og udløb i bund. Lidt for dumt at risikere et effekttab på måske 10-15%, når man nu sætter større radiatorer op for at kunne klare sig med lavere fremløbstemperatur, når naturgassen formentlig skal udskiftes med varmepumpe på et tidspunkt. Har heldigvis fast lav pris på naturgas ca 2 år mere…
Søren O
Søren O
5313 7000
Elmand: Så længe det er en standardradiator, hvor der ikke er intern rørføring, kan man udmærket tilslutte i bunden af radiatoren (begge sider). Varmt vand vil altid søge opad, så i fremløbssiden vil radiatoren blive varmere end i afgangssiden. Det skal nok passe med en reduktion af radiatorens effekt på ca. 10% ved tilslutningerne i bund.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Bygge containermodul/skurvogn.
    Lav-Hus (læst 254 gange)
  2. Støbning af fundament til terrasse
    Lav-Have (læst 348 gange)
  3. Komfur problem med 380v
    Hårde hvidevarer (læst 324 gange)
  4. Tvangsblander hvor stor?
    Lav-Hus (læst 158 gange)
  5. Korrespondance
    Belysning (læst 270 gange)
  6. Udendørs hane virker ikke
    Lav-Have (læst 346 gange)
  7. Hvordan fjerner man humlebier ?
    Lav-Have (læst 79828 gange)
  8. plænerens - større mægnde
    Lav-Have (læst 15835 gange)
  9. Sprøjtemaling af pindestole
    Lav-Hobby (læst 219 gange)
  10. Jeg har dummet mig
    Lav-Hus (læst 484 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:

Se alle byggemarkeder her