Bøjning af kobberrør til varmepumpe

Jeg er ved at installere en mitsubishi hero luft til luft i mit hus i sverige(der kommer vvs mand og tilslutter rør, fylder gas på og trykprøver mv)... Jeg vil godt have trukket rørerne således at mest muligt er gjort inden vvs mand kommer... Mit spørgsmål handler om at rørene jo skal bukkes forskellige steder.... Kan man "bare" gøre det forsigtigt eller skal man bruge et specielt værktøj til dette 

bjarne
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge et specialværktøj, ellers bliver røret fladt.


fase
Lad dog endelig  køle montøren lægge det speciele dobbelte kobberrør , det er ikke noget du selv kan lave , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Man behøves ikke special værktøj jeg har trukket rør til snart 50 installationer og lavet 90 graders vinkler og det er ikke sket for mig endnu at rørene er blevet flade….. men lad nu montøren gære det arbejde det tager ikke mange minutter og skulle der opstår en skade. På røret så skal i ikke til at diskutere hvis skyld det er….. desuden er rørene også præisoleret så man kan slet ikke bruge det værktøj der bliver henvist til. Men det du selv kan lave, er at sætte varmepumpekanaler op som rørene skal ligge i det kan tage en del tid og er absolut  lav det selv arbejdede
Tag en snak med kølemontøren om hvad du kan lave selv.... Måske kan du "spare" lidt på kanalarbejder og at lave ophæng/sokkel selv...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det er såmænd ikke for at spare nogle penge, Problemet er mere, at jeg ikke har kunne finde en montør i sverige der vil installere når jeg selv har købt varmepumperne. Jeg er derfor endt med en dansk montør der gerne vil komme, men som meget gerne vil have at jeg laver mest muligt således at han skal bruge mindst mulig tid hos mig. Der er 2.5 time kørsel derop, så alene kørselstid er 5 timer. Så det er altså efter montørens eget ønske...... Der er måske nogen ar jer der kender en svensk montør der vil ????? ... Huset ligger i Glimåkra, Det er nær Osby og broby

bjarne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis