Kondensator til motor

Hvor stor en kondensator skal jeg bruge for at få en 3 faset motor til at køre på en fase. Motoren er : 220 trekand 50 Hz 1,5 Kw
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en kondensator på ca. 120 uF. er du sikker på at en 1,5 kW motor bare lige kan ændres til enfaset drift.

fase
Om motoren kan ændres til enfaset drift ved jeg ikke. Det er til en blæser til en air track som bruges til gymnastik. Jeg sender her et par billeder hvad det drejer sig om.
Tror ikke det kommer til at fungere med en kondensator, da du får væsentlig mindre trækkraft, og blæseren er jo nok dimensioneret til en motorstørrelse på 1,5 kw
(men motoren vil godt kunne bygges om til kondensatordrift)

Den optimale løsning hvis du ikke har 3 x 400 volt til rådighed, er en frekvensomformer, den kan generere de 1 x 230 volt, om til 3x 230 volt, samt lave en langsom opstart så startstrømmen begrænses..


Vi prøver igen, i morgen --
Nu må jeg jo bryde sammen og tilstå, at mit problem er at den frekvensomformer som var på motoren ( OMRON VS mini J7) er gået i stykker og viser hele tiden fejlkode EF4. Det var for at komme uden om den jeg ville forsøge med en kondensator løsning. Nogen som ved om man kan gøre noget ved en frekvensomformer af denne type og med denne fejl.
Annonce
Ny frekvensomformer eller reparatur, så dyre er de heller ikke. Og en 120 uF, 400VAC kondensator er sat'me heller ikke billig.
Gør det ordentligt! En tre-fase motor på én fase plus kondensator vil køre rærligt.

EF 4 fejl på den frekvens omformer betyder fejl på extern input S4. ( typisk "tror" omformer at den får frem  og bak signal samtidig ) 
Hvis du ikke har tilsluttet noget på S4 så kan det være fugt / ir inde på print som giver denne fejl. 
Og stadig hvis du ikke har noget på S4 så kan du lægge en modstand ( f.eks. 1 k ohm imellem S 4 og minus. Hvis omformeren kører pnp input altså med plus signal på externe klemmer. Så kan du have en chance for at holde S4 nede på minus. 
Alternativ kan man ringe til Omron ( lettest hvis man har lidt forstand på programmering af Omron ) De kan måske give en opskrift på at programmere den indgang væk så den ikke virker mere og derfor ikke kan give fejl. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for rådet, det hjalp desværre ikke med en modstand til S4. så jeg kan forstå at der nok ikke er andre brugbare muligheder en ny frekvensomformer, eller en 3 faset løsning.
Kunne du være lidt mere behjælpelig med hvordan man laver en fabriks-nulstilling.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis