Hvilken japan-sav?

Konen har opdaget at der snart står fars dag i kalenderen... og min gamle liste-sav til <100 kr er ved at være lidt sløv.

Alle (amerikanske) youtube videoer svømmer over med de her japanske save som enten bare er hypet og fordi snedker-youtuberen med flest følgere har den så skal alle de andre også have sådan en... eller fordi det faktisk er en meget bedre ide end en alm fuksvans/listesav. Nogle nævner mærker og linker til ting på amazon, men det er alt sammen i USA og det er mit indtryk at de mærker der er tilgængelige i DK ikke er de samme - eller også er de men blot med et andet navn. 

Så har I nogle gode anbefalinger til hvilken sav man skal ønske sig? Jeg tror at en Ryoba type er et godt sted at starte for en amatør som mig, men der er stadig mange mærker og størrelser at vælge i mellem. Budgettet er nok nogle hundrede kroner. Ikke +1000 kr
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en Irwin jack japanersav, som jeg bruger rimeligt tit til afskæring af feks dyvler. Link 
Jeg har også set alle de fine save, men tror at det kræver 2 ting for at smide mange penge efter en sådan sag.
1. At man bruger den dagligt.
2. At man kan slibe savens klinge op igen.

Det er de færreste folk der kan slibe en savklinge, så den rigtigt spiller, og så bliver "de fine" save hurtigt et dyrt bekendtskab   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg vil ikke mene man kan sige at en type værktøj (fx japanske save) er bedre end en anden type (fx fukssvans) hvis man ikke kender opgaven.
GodeVen skrev den 11-05-2022 12:42:55

Jeg vil ikke mene man kan sige at en type værktøj (fx japanske save) er bedre end en anden type (fx fukssvans) hvis man ikke kender opgaven.

Opgaven er at lave pæne, rene snit til samlinger i træ der hvor jeg ikke gider at hive elektrisk værktøj frem (bordrundsav, dyksav, overfræser osv). Jeg er ikke en super-duper snedkermester... langt fra. Men jeg er perfektionist og vil gerne have værktøj der hjælper mig.

(også er jeg lidt facineret af alle de her youtube videoer hvor folk laver pæne svalehale samlinger mm)
Afskæring af dyvler kunne være et godt eksempel på en opgave også... 
Hvis du vil lave svalehale samlinger skal du ikke bruge den sav jeg linkede til, da den er alt. alt for blød og dermed svær at styre.
Her skal du finde en sav med en stiv ryg, kaldet en rygsav   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Hm… skal nok starte et sted og se om det er en bedre verden.

Lige nu er min gamle sav bare sløv og jeg kan godt lide konceptet om at de saver når man trækker i stedet for at skubbe. Og at klingen er tyndere…

Men er der nogle mærker man skal undgå eller omvendt? Eller er det hele et fedt når man alligevel er nede i <500kr klassen
Jeg kan også anbefale den fra Irwin

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis