Ikke asbest i alt

En lidt anderledes tråd her og lidt lang,....men man kan virkelig drive sig selv ud i angst og skræk ved at søge asbest i Google som jeg feks har gjort efter jeg havde en bekendt der skræmte mig med det. 

Men måske i nogle tilfælde med god grund at man søger viden og det kan man også læse i nogle af disse trådstartere, der er om  asbest i dette forum . Undertegnet er jo så ingen undtagelse  heller .......måske også fordi jeg kæmper med kræft, så blir man lidt mere angst i sig selv. jeg er heller ikke så gammel i forhold til det.

Jeg kunne nu aligevel se man blev anbefalet at kontakte en proff asbest sanitør for råd og vejledning og det har jeg gjort nu.
Så hvis nogen kunne bruge dette svar jeg fik, er det her. Vi har denne kælder med varme rør som der har været hul på ind til isoleringen af og jeg begyndet paranoid at stirre på og tage billeder af...også stak det bare af...  i min tråd sagde de erfarne hånværkere dog, at hvad de så ikke var asbest.

Jeg fulgteråd jeg fik, og drev min stakkels mand til vanvid med det. Jeg kontaktede så også en sanitør som jeg talte med, fortalte jeg der havde været hul på, min mand havde limet det med tapet lim og lærred og havde malet det til sidst. 
Sanitøren sagde at selv om vores hus er fra 1960, så var det ikke alt man brugte asbest, i kisselkur til. Der var også isolering, man brugte UDEN asbest, så man kan ikke bare tage for givet der er asbest i alting omkring rør og tag man ser. Og er det ikke brudt i forvejen men lukket, er det allerbedst at lade det være da det ikke udgør en fare i sig selv så. Han sagde desuden at havde vi gjort grundig rent efter det havde stået åbent, så var det ikke nødvendig at lave et eftersyn på det. Skulle det fjernes ville han forsigtig save bøjningerne af efter der var taget en prøe og det var konstanteret, så han ikke kom i kontakt med det og fik det spredt.

Jeg håber alle, ikke fag personer, som os, måske kan bruge dette råd til noget....og det kunne bringe lidt ro
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel tit sådan, at når man mangler viden om et område, er det nemt at forestille sig det værste. Alle har jo hørt skræmmehistorierne om asbest og det er nok meget naturligt, at man som udgangspunkt bliver nervøs. Men det er vel også bedre at reagere sådan, så man får det undersøgt og evt. fjernet korrekt.

Men det er klart, at det kan tage overhånd og (unødvendigt) udvikle sig til en angst. Derfor er det fint at vide, at det ikke nødvendigvis er et stort problem, men kan fjernes, hvis man tager de rigtige forholdsregler.

Endte du med at få det undersøgt eller lader I det bare være, nu hvor det er lukket til?



Mvh. AllanE
vi fjernede det gamle asbest garage tag. det i kældrene er indkapslet med lærred og maling, så det syntes sanitære ikke vi skulle røre ved, da han ikke mente det udgjorde en fare. men vi ved jo heller ikke om der er asbest omkring de rør. samlingerne er bløde når man trykker på dem og jeg mener det skulle være hårdt hvis det var asbest. eller tager jeg fejl ?
Jeg ved det ikke...men du kan næppe få et svar fra nogen, der giver 100% sikkerhed og ro i maven. Det vil altid være gætterier, medmindre du får det testet (jeg har set firmaer, der tager 1000 kr for at analysere en prøve man indsender). Men det er vel lige meget, når det nu er forsvarligt indkapslet   

Mvh. AllanE
ja det er det. men som han sagde, tager vi sådan en prøve så prikker vi hul på det, hvilket ikke er en god ide, medmindre det var åbent i forvejen. og gør vi det, så skal det også laves og jeg ved ikke hvilken regning vi så ser ind i. jeg forestiller mig et 2 sifret beløb med tre nuller bag. 
I har gjort det helt rigtige nemlig indkapsling hvor det er i stykker. 
 I øvrigt ros til en meget ærlig "proff asbest sanitør " Han kunne jo lige så godt have stillet med hele kavaleriet og skrevet den regning til dig med de  3 nuller efter et par cifre. 
Og ros til din mand som har gjort det helt rigtige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak Erik.   ja det var nemlig en ærlig sanitør og jeg fandt ham endda herinde. vores hus er fra 1960 og jeg fik det indtryk at man i flere tilfælde var allerede begyndt at gå bort fra at isoleret med asbest omkring de rør, da han hørte husets alder. jeg er slet ikke sikker på der er asbest omkring bøjninger, da det er blødt når man trygge på det. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også