Gulvvarme - Danfoss til Tado?

Hej - jeg går og kæmper med at forstå gulvvarme og smart styring heraf. Kort forklaring af min installation: Jeg har på førstesalen et gulvvarmesystem (Danfoss) med trådløse rumtermostater. Jeg kunne godt tænke mig at kunne styre systemet vha et Tado (eller tilsvarende homekit kompatibelt) system.

Som jeg forstår gulvvarme setuppet - med forbehold for at det på ingen måde er noget jeg er ekspert i - er der fire kredse/zoner. De er tilsluttet en Danfoss styringsenhed via en manifold, hvorpå der sidder et antal telestater, der kommunikerer med rumtermostaterne via noget radio styring. Igen, med forbehold for min begrænsede begynderviden, er min forståelse at manifolden er tilsluttet en pumpeshunt, der regulerer temperaturen på vandet og at telestaterne regulerer gennemløbshastigheden.

Hvis jeg gerne vil styre det ved et Tado setup, er løsningen så at montere Tado (radiator?) termostater i stedet for Danfoss telestaterne og dertil nogle Tado rumtermostater til at styre termostaterne på manifolden?

Eller er det noget helt andet jeg skal foretage mig?

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til at Danfoss har udvidet sortimentet i "Ally" serien, så de nu kan bruges til gulvvarme:

https://www.danfoss.com/da-dk/campaigns/dhs/smartheating/#tab-gulvvarme

Jeg har alm. radiatorer med Danfoss Ally og det fungerer fint. Rimelig åbent system, rent teknisk, så det kan integreres med andre systemer. Så vidt jeg ved understøtter de dog ikke Homekit, men kun Alexa og Google.

Men hvad vil du opnå med smart-styring af gulvvarme? Hvis gulvvarme er i et støbt betongulv, er responstiden så lang, at det ikke giver meget mening at natsænke eller slukke når man lufter ud mv. Men ok, du skriver at det er på første sal, så det ligger nok lige under trægulvet eller lignende.

Mvh. AllanE
Hej Allan - tak for hurtigt svar! :-)

Det er gulvvarme der er lagt under trægulv på førstesalen. Jeg er i øvrigt ved at få det etableret i stueetagen også - her er det også under trægulv, men det kommer til at være samlet et andet sted, dvs der er to styringsenheder/manifold/shunts.

Det jeg gerne vil kunne opnå er følgende:

- Gulvvarmen sættes automatisk et par grader ned når jeg forlader hjemmet og et par grader op når jeg nærmer mig hjemmet uden interaktion fra mig (altså noget geofencing af en art)
- Gulvvarmen sættes automatisk et par grader ned om aftenen (f eks kl. 21 til 6)
- Jeg kan manuelt (for alle rum på samme tid) slå varmen fra når der er flere dage i træk hvor jeg ikke er hjemme (der sker relativt ofte)
- Jeg vil også gerne kunne styre gulvvarmen på første sal og den nye gulvvarme i stueetagen fra samme sted (homekit) eller i det mindste fra samme app

 

Jeg havde også meget ambitiøse planer for smart-styring af varmen - men der er desværre en bid vej fra teorien til praktik   
At tænde og slukke varmen baseret på din lokation, tror jeg ikke kan betale sig. Derudover tvivler jeg også på stabiliteten og tror, at du vil opleve tidspunkter hvor den ikke lige får tændt varmen.

Det kan give mening med natsænkning eller sænkning i arbejdstiden. Men husk, at hele hytten skal varmes op igen, når du har sænket temperaturen. Dvs. der skal skrues ret højt op for varmen indtil temperaturen er nået. Det kan ikke altid betale sig i forhold til bare at holde en konstant temperatur.

Jeg har en central server der kører Home Assistant og ambitionen var at styre hele huset inkl. lys, varme, ventilation mv. Det er bare ikke stabilt nok. Så jeg skiftede taktik og gik tilbage til at f.eks. at bruge Danfoss Allys egen gateway og app. Ally'erne er smarte fordi kalenderfunktionen er indbygget i selve termostaten. Dvs. selvom gateway/server er nede, så vil de stadig skrue op og ned efter planen. Det er super stabilt, når det bare skal køre efter planen.

Den største ulempen ved Ally-app'en er, at man ikke kan pause / skrue ned for alle termostater på én gang. Da jeg købte for 1½ år siden forlød det, at funktionen ville komme med en opdatering. Men det er ikke sket endnu.

Mvh. AllanE
Haha, ja, det lyder bekendt med ambitiøse planer ;-)

Det er helt fint hvis geofencing ikke giver mening i forhold til gulvvarme - jeg tror dog mit minumumskrav ville være at jeg:

1) Har mulighed for at sænke temperaturen i alle rum samtidig (til nat- og away-styring) - helst via Homekit, IFTT eller tilsvarende
2) Kan slå varmen i et enkelt rum (soveværelser) fra nemt - jeg kan godt lide at sove koldt hele året

Udfordringen med Danfoss Ally som jeg ser det, er at jeg ikke kan gennnemskue hvad jeg skal foretage mig på førstesalen for at få Ally/Link funktionalitet på den eksisterende løsning. Hvis jeg skal have ny styringsenhed, shunt, telestater og radiomodul så bliver det nemt lidt dyrt. Det ville være OK, hvis det så løste alle mine udfordringer, men hvis det "køber" mig en appstyring der ikke er homekit kompatibel og ikke kan styre alle rum samtidig, så er jeg ikke sikker på at det er investeringen værd.

Det var derfor jeg tænkte at løsningen kunne være "bare" at installere Tado radiator termostater i stedet for telestaterne (dem har jeg i forvejen) og tilføje en Tado rumstyring i stedet for den eksisterende Danfoss rumstyring - så ville jeg have muligheden for at styre alle rum samtidig via Homekit/app og muligheden for selv at skemalægge mv. Men jeg ved ikke om det fungerer i praksis?

 

Det ved jeg ikke om man kan. Umiddelbart kunne man jo tro, at det vil virke hvis termostaten passer. Men der er nok mere i det end jeg er klar over. Eksempelvis kan Ally ikke bruges på returventiler....det forstår jeg heller ikke, for det er vel "bare" at lukke eller åbne en ventil baseret på et (eksternt) termometer. Meeeen der er nok en god forklaring   

Mvh. AllanE
Annonce
Det lader heldigvis til at der findes et zigbee modul man kan tilkøbe til app baseret styring. Det kan ikke voldsomt meget, men det lader dog til at opfylde mine krav - tak for snakken :-)

https://store.danfoss.com/dk/da/Climate-Solutions-for-heating/Vandbaseret-gulvvarme/Rumstyringsenheder/Gulvvarmestyring%2C-Danfoss-Icon%2C-Zigbee-modul%2C-5-0-V%2C-Kan-monteres/p/088U1130

 

Hold dig fra Danfoss!
Jeg har Danfoss varmestyring både til gulvvarmen og radiatorer. Det kan jeg bestemt ikke anbefale. Det sender varme frem selvom der ikke bliver bedt om det. Vi har 30 grader i et rum i kælderen selvom det er sat til 10 grader.
Danfoss har været her 6 gange og kan ikke få det til at virke, selvom de har skiftet alle enheder og styringen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis