Ovns kontrolpanel og udvendige flader bliver meget varme ved brug

Hej

Vi har for seks måneder siden købt en Ikea Smaksak indvygnigsovn, og for en måneds tid siden lagde vi mærke til, at ovnen bliver meget varm på de udvendige flader, når den har været tændt i 10-15 minutter. Kontrolpanelet med drejeknapperne bliver så varmt, at vi næsten ikke kan dreje på dem uden at brænde fingrene, og hele den øverste metalplade over ovnlågen bliver ligeledes meget varm. Varmen stiger også op i vores bordplade, der er lavet af massiv rustfrit stål.

Det ser ikke umiddelbart ud til, at det er noget i vejen med tætningslisten, og alle funktionerne i displayet virker også som de skal, så tænker hele ikke det er defekte kontrolelememeter. Kan det være en eller anden udvendig blæser, der er stået af? Alle ovnens funktioner virker umiddelbart som de skal. For et stykke tid siden bemærkede jeg dog i forbindelse med brødbagning, hvor jeg brugte dampfunktion, at displayet duggede til mens brødet var i ovnen. Så måske det hele skyldes en form for utæthed et sted?

Mon nogen har et godt bud på hvad det kan skyldes?

Mvh
Magnus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er normalt en køleblæser der skal køre. Service/garanti på, det der må den ikke gøre.

Mange tak for svar, Bent. 

Ved montering af ovnen var vi nødsaget til at fjerne et stykke af metal-toppladen for at ovnen kunne gå ind i kabinettet under kogepladen. Derfor tror jeg desværre ikke, at garantien gælder længere, og jeg vil derfor høre, om det mon er en komponent, jeg kan skifte selv - altså køleblæseren. Jeg har lokaliseret placeringen af den på oven på ovnen. Og hvordan kan jeg tjekke, om det reelt set er den, der er stået af? 
Du burde kunne høre den når ovnen er tændt.

Nu der selvfølgelig forskel på div. ovne og deres kvalitet men er 99,9% sikker på der noget galt.
Alle bryster sig jo af de ikke bliver varme på fronten og er børnesikker og det vil jeg sige jeres ovn ikke er.
Når den monteres så det vigtigt der er et luft flow rundt om ovnen så den kan suge koldt luft ind og blæse den varme overskudsvarme ud samt den ikke er for tæt på bordlade/kogeplade..

Når jeg bruger min ovn kan jeg mærke den blæser en lun luft ud ved toppen, sikkert for at køle luften mellem ovn og bordplade/kogeplade.. Prøv at tjek vejledningen igen og se om i har overset noget ved montering.

Her beskrives der SKAL være minimum 5mm mellem ovn og plade og kunne lyde som om i ikke har det da i skulle skære i en plade..

Installering af ovn
Mange tak for jeres svar. Jeg kan se at køleblæseren står stille når ovnen er tændt, så det må næsten være den der er defekt. Hvad kan der mon være sket? Burde den bare sådan kunne gå i stykker af sig selv og det et komponent der mon kan skiftes - enten af mig selv eller en elektriker? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis