Skrotte fællesantenne og telefonkabel - regler?

Hej alle sammen

Jeg har gravet lidt på grunden og i forbindelse med etablering af ny terrasse stødt på to kabler. Må de skrottes enten med eller uden tilladelse? Eller er det bedst at blænde dem af med noget vandtæt og grave dem ned et sted man markerer på en plantegning?

1. TV-antennekabel (fællesantenne).
Der er trukket et TV-kabel gennem min grund og hen til huset. Kablet ligger nede i 30 cm dybde og er ikke afmærker med markeringsbånd. I stedet er der nedgravet et markeringsstrimmel med teksten "FÆLLES TV-ANTENNE | Fuba" ca. 10-15 cm ved siden af, og kablet ligger ellers helt frit i jorden.
Jeg har lavet en graveforespørgsel, og ingen af de eksisterende kabelejere vil kendes ved kablet. Heller ikke kommunen.
Må jeg så godt skrotte dette fællesantennekabel ved bare at klippe i det, og begrave resten?

2. TDC telefonkabel.
Der er også trukket et telefonkabel ind til grunden, som slutter i en lille grim fordelerkasse på siden af huset. Kan jeg godt bede TDC om at skrotte dette kabel?


På forhånd tak til alle, der kan hjælpe med et svar :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil selv gerne have fjernet vores telefonstik, -kabler og den rustne fordelerkasse / monopolskillepunkt på siden af huset. Der er skrevet en flere indlæg herinde gennem tiden, men det ser ud til, at der er uenighed om hvorvidt det er TDCs ejendom eller ej og dermed om man selv må rive det ned og klippe kablerne. Så det smarteste er nok at spørge først...

Jeg ved ikke med antennekablet

Mvh. AllanE
Telefonstikket er som ordet monopolskillepunkt siger skillepunktet mellem telefonselskabet og dig. Det betyder at kablet indtil skillepunktet er teleselskabets. Du  bør rette forespørgsel til teleselskabet angående sløjfning af kablet.
Angående antennekablet må der være et selskab, som forsyner/har forsynet dig med signal. Betaler du for fællesantenne, må det frem gå af regningen, hvem du betaler til.
Du har endelig den mulighed at købe noget flækket kabelrør, som du trækker uden på kablet/kablerne. 

fase
S. Fabrin skrev den 11-05-2022 13:40:10

Telefonstikket er som ordet monopolskillepunkt siger skillepunktet mellem telefonselskabet og dig. Det betyder at kablet indtil skillepunktet er teleselskabets. Du  bør rette forespørgsel til teleselskabet angående sløjfning af kablet.
Angående antennekablet må der være et selskab, som forsyner/har forsynet dig med signal. Betaler du for fællesantenne, må det frem gå af regningen, hvem du betaler til.
Du har endelig den mulighed at købe noget flækket kabelrør, som du trækker uden på kablet/kablerne. 

Tak, jeg prøver at kontakte TDC, hvad telefonstikket angår.


Hvad angår antennekablet, så har jeg faktisk ingen anelse, hvem der ejer det. Kablet findes ikke på Ledningsejerregistret, og nogle firmaer som endda har noget med TV at gøre skriver, at de ikke har kabler i mit område. Der er vand, el, kloak, fiber, telefonkabel, gas. Intet om tv.

Jeg kan så underligt nok godt gå videre i bestillingen af TV-pakker hos f.eks. YouSee og andre, når jeg indtaster adressen.

Jeg betaler heller ikke for noget fællesantenne.
Muligvis har ejerforeningen engang investeret i et fællesantenneanlæg. Det kan endda også bare være enkelte husejere der har slået sig sammen.
Sherlock Holmes hatten skal på. :)

Kan sagtens være et gammelt antennekabel der slet ikke er i brug længere..

Jeg gravede et sådan kabel over i min forhave. Det kostede 1200 kr for at få antennafirma ud og konstaterer, at kablet ikke var i brug....

Mvh. Christian M
 

Annonce
Hej alle.

Hermed en tilbagemelding på, hvad løsningen blev. Så kan andre bruge den fremover   

Angående telefonstikket. Jeg kontaktede TDC. De gav mig tilladelse til at nedtage fordeleren, som sad på huset. Jeg skulle klippe telefonkablet plastikrøret så langt nede ved jorden, som det gav mening for at jeg kan skjule det hele. Jeg skulle give ledningen en klat lim eller fuge for enden og en pose ud over, for ikke at trække fugten ind i anlægget. De ville gerne beholde plastikrøret, hvis der skulle trækkes noget til ejendommen igen. Så skulle nogen finde på at gøre noget lignende, giv lige teleselskabet en email.

Hvad angår den fælles TV-antenne, så ville ingen kendes ved kablerne på grunden. Fibia svarede endvidere, at jeg ejer alle kabler på min grund, selvom det ikke var det, jeg spurgte om. Så hele lortet blev revet ud på groveste vis. Der er gået to måneder, og ingen har brokket sig. Sådanne kabler kan man åbenbart rive ud selv som det passer én.

Mvh
J.
Hvis Fibia har svaret, at kablerne på din grund er dine, og du kan gøre med dem, hvad du vil, så prøv at grave fiberen over, så får du at vide, hvad reparationen koster. Det er slet ikke sikkert, at Fibia nogensinde har trukket antennekablet
Svaret fra TDC lyder rimelig, såfremt du lukker kablet vandtæt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis