Ben og knogler.

Hej.

Er der nogen der ved, om der findes medicin eller andet, der kan få voksne menneskers ben og knogler til at vokse ?

Jeg tænkte på, at i disse smarte tider, hvor plastickirurgien kan ændre folks udseende utrolig meget, på ingen tid.......om der så fandtes noget, der kunne hjælpe fx. dværge eller små mennesker til at blive større.

Har hørt om noget, hvor de brækker skinnebenet i flere stykker, hvorefter de trækker i skinnebenet på langssiden, og sætter det fast til en skinne. Efter nogle måneder skulle skinnebenet så selv være vokset ud til den ønskede længde.

Lyder dog ikke så behageligt.

Andre muligheder ??

mvh.

Omar
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen tvivl om at det ikke er behageligt... Men det er den metode der anvendes. Men om patienterne så samtidigt får noget medicin der fremmer knogle dannelsen ved jeg ikke.
Man har jo også hørt om folk med fx brækkede knogle dele i foden har oplevet at der er lige lovlig meget der er vokset sammen....

Men en speciel medicin der får knogler til at vokse og kun i længde retningen tror jeg ikke rigtig på....

Venligst Njord :oops:

MVH Njord
Hej Omar

Der findes ingen medicin som kan give vækst i voksne knoglers længderetning.
Børns knogler har vækstzoner hvori væksten sker, disse zoner lukkes gennem puberteten og herefter er længdevækst ikke mulig.
Den anden teknik du beskriver er rent kirurgisk og bygger på det forhold at to kongleender der er ved at vokse sammen altid vil "strække sig" mod hinanden. Teknikken er så langsomt at fjerne enderne fra hinanden og på den måde skabe længdevækst. Det er et møjsommeligt projekt og hvis personen skal se harmonisk ud skal både lår, underben, overarm og underarm have en tur. Det er et projekt over flere år.

mvh Anders
Hej I to, og tak for svaret.

Hvis man kunne forestille sig, at personen måske kun havde korte ben, i forhold til kroppen. Eller at vedkommende ikke ville se "uharmonisk" ud, hvis benene blev forlænget nogle centimeter, så se her:

http://www.prof-betz.de/english/

Ret smart, hva ? :lol:

MVH.

Omar.
Hej Omar

Den teknik kendte jeg ikke, det er ret smart. Det er jo en stor fordel at man kan støtte på benet mens det forlænges, den teknik har jeg ikke set i anvendelse i DK (endnu)
Det man bruger/har brugt er Ilizarovs (staves måske lidt anderledes)teknik. Det er samme princip med 1 mm vækst pr dag, men mekanikken er meget anderledes, den består af metalringe rundt om de to benender (altså uden på benet) fikseret gennem huden med noget stiv pianotråd lign. Metalringene bevæges så fra hinanden ved manuelt at dreje på noget gevindjern som forbinder metalringene. Ved den teknik er patientens bevægelighed betydeligt forringet i forhold til den teknik som du henviser til.

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis