Opsætning af lampe i ældre udtag

Hej LDS,

Er for nyligt flyttede ind i en ejendom af ældre dato, og jeg kan simpelthen ikke dreje opsætningen af lampe i stuen.

Jeg har forsøgt en række forskellige kombinationer allerede

1. Tilsluttede fase(brun) og nul(blå) fra udtag til lampe. Det resulterede i intet lys og delvist strøm i kontakterne i stuen.
2. Tilsluttede lampens fase(brun) og nul(blå) i samme samlemuffe, som den er vist på billedet. Det resulterede i konstant lys, altså uden brug af stikkontakt og manglende strøm i andre stikkontakter.
3. Tilsluttede fra udtag rød/brun(det enlige stik) til lampe(rød), og det enlige sorte stik fra udtag til lampe. Det gav intet resultat.

Har i nogen forslag, der måske kan hjælpe mig videre med at få lys i stuen og bevare strøm i alle stikkontakter?

Se vedhæftet billede.

Tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forstår ikke helt hvad du har forbundet i punkt 2.
Men prøv lampe blå til udtag blå.
Og lampe brun til udtag orange. Hvis dette ikke virker, så lampe brun til udtag sort.
Har du skilt det mere ad end det var i forvejen. Du skriver "har tilsluttet . . . .  som vist på billedet. Jeg ser ingen tilslutning.
Det hjælper på forståelsen at bruge de rigtige ord. Stikkontakter er ddem som du kan tilslutte noget i i stuen.
Afbryder en den som tænder for lampen
Det du samler ledninger med en muffer. 
Hvis det har set sådan ud fra begyndelsen så begynd med blå fra lampe til blå i installation. Og sæt brun fra lampe til enten den enlige sorte eller enlige brune. 
Jeg kan godt have mine tvivl om det virker. 
Hvis det Ikke virker så skal den enlige brune sættes sammen i muffen med den anden brune (og de gamle hvide) 
Så bruger du den sorte sammen med lampens brune. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for begge jeres kommentar. Der er nu lys i rummet og strøm til alle stikkontakter og afbrydere. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis