Overligger til garage

Hej,

Vi skal igang med at bygge vores garage (300mm gasbeton blokke).
Porten har en åbning på 330cm bred, og vi skal finde den rette overligger, der kan bære lasten fra taget (tegl, 30 grader hældning).

Vi har kigget på en færdigproduceret gasbeton-overligger (20kN/m), men den vejer 365kg så den får vi sgu nok ikke lige løftet op.

Istedet har vi købt u-blokke i gasbeton istedet (300x250x500).

Dog er vi i tvivl om, hvordan vi skal armere dem (kamstål eller stålbjælke?) . 
Eller er bedre at bruge en høj tag-rem istedet? 
Det bliver jo dog nok en del dyrere?

Er der nogle gode forslag?

Vh Henrik
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det var en skam at i er "gået død i" den bjælke. Det var ellers det allernemmeste. Når man får sådan en leveret så er det ofte med tømmerhandelens bil med kran. Så aftaler man med dem at de har den på deres plads til man er klar med muren, og deres kran hejser den på plads. Ofte gratis med så lille en sag men måske kommer man til at betale 1/2 time lastbil pris men så er det ovre.
Når i har købt U blokke så er det jo den vej i skal gå. 
Det kræver et stillads eller andet understøttelse under opbygning. U blokkede lægges op så de går mindst 25 cm ind på muren i begge sider. Opbygningen må gerne være med ca. 1 cm pilhøjde. ( en bue op på midten)
Der lægges 4 stykker armerings jern op med 2 i hver side i bunden ( 1 cm fra bunden). Beton fyldes op i U blokke og yderligere 2 armerings jern 1 cm fra toppen. 
Beton skal vibreres. Blandings forhold kan være 5 : 1 Støbemix / cement lad understøtning stå mindst 1 uge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand,

Tak for svar - det var også min første tanke at bruge kamstål til armering.
Men når jeg kigger på ytong tabeller for bæreevne, så har der meget lav bæreevne ved armeringsjern.
Ved lysning på +300cm anbefaler de umiddelbart en HE140M bjælke.

Ytong tabeller:
https://www.ytong.dk/dk/docs/279240_U_skaller.pdf

Vi får tagspær der skal hvile på overlæggeren. Så Måske en HE er nødvendig?
Eller kan det måske næsten kun betale sig at skrotte u-skallerne og bestille en præfabrikeret bærende overligger, fx:

bauroc bjælke
https://wals.dk/product/bauroc-overliggere-300x400x4000-mm/



 Det er ikke muligt for mig at dimensionere denne bjælke. Men for at lette trykket på den ville jeg undgå at spærene går den vej. Jeg kan ikke se målene på tegningen det er for småt. 
Ved at lave en bjælke med understøtning på din skillerum til "værksted" og videre ud på muren kan du få kortere spændvidde på spær, du skal ikke have spær til at ligge af over porten og måske ad den vej endda få mere lofts højde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vil lige lave en opfølgning.

Vi endte med at få en ingeniør på for at lave beregninger. Og min lasteevne ekskl overliggers egenvægt er ca 7kN/M

Vi har valgt at betale prisen for en færdiglavet overligger fra bauroc som passer perfekt på målene.

Den har bæreevne på 20kN/M.
Så er vi da +100% i safe-zone :-)
Annonce
Det lyder som en god løsning. Hvor meget skal du betale for en speciallavet overligger?

Mvh. AllanE
Altså, det var faktisk overraskende "billigt". Prisen på bærende overligger fra bauroc - via A-supply - var prisen 2800,- og 2500,- i fragt, excl. moms. Så ca. 6700,- i alt. 

Fik også tilbud på en beton overligger, men her var prisen 12000,- excl. moms.
Ja, det er da billigt! Er fragten inkl. kran som løfter den på plads?


Mvh. AllanE
Måske vil de løste den på plads - de siger det afhænger af hvor godt humør kran-manden er i :-)
Ellers har jeg fået et tilbud fra et kranfirma, på 2000,- for at løfte den op.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis