Kan vederlagsplade undværes når bjælken ligger af på 80cm?

hej
Jeg smider en HEB160 op som erstatning af en medbærende væg. Den har 3 vederlag på en fuldstensmur - ca 80cm i den ene ende og hhv 60 og 48cm i den anden ende. Når nu vederlaget er så langt og bredt (228mm) kan stål vederlagspladen så undværes?

Nogen tips til bedste mørtelpude / beton mellem sidste murstensskifte og selve bjælken?

Skal bjælken behandles på nogen måde inden den sættes op?

Mange tak :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke med vederlagsplade, jeg har en heb180 over ca 4m spænd med ca 30cm vederlag i hver ende og der skulle der plade under i min 1cm tykkelse (noget med knusningseffekt).
Ift podning så udføres den i beton 1 cement : 3 sand.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

@BOFH - 30cm vederlag i hver ende - mener du så at din bjælke går 30cm ind over det frie spænd?
Podning - mener du den beton der ligger umiddelbart under stålet?
Ja og ja, skal blandes så tørt som muligt - brugte cebex tilsætning (plastificerende middel).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har lige renset en rusten overligger af og er derudover ved at få sat 2 nye op ifm. åbning til en terrasse-skydedør.

De nye jern sørgede jeg for at få hjem i god tid og har malet dem med en rustbeskytter. Det tager ikke mange minutter, når man gør det inden de bliver sat op, så det ville jeg ikke spare. Det er selvfølgelig ikke super vigtigt for dig, fordi det er indendørs. Men køb evt. en galvaniseret stålbjælke, så er der da noget beskyttelse.

Den gamle overligger bankede jeg fri, sleb og behandlede med rustbeskyttelse. Til mellemrummet mellem bjælken og sidste murskifte brugte mureren ekspanderende beton. Navnet er lidt misvisende, for det ekspanderer ikke, men det synker ikke når det hærder.

Mvh. AllanE
I øvrigt fik jeg at vide, at vederlaget skal være lige så langt som bjælken er bred. Dvs. ved en HEB160 skal vederlagspladen være 10 x 16 cm.

Ingeniøren har i mit projekt specificeret, at vederlagspladen skal være 10 x 11 cm til en HEB100. Jeg synes det lyder af meget lidt, når bjælken er 3,5 meter lang, men dét er altså nok.

Mvh. AllanE
Annonce
Tak for svar.
Men når nu min bjælke går så langt ind over muren 3 steder er vederlagspladen så nødvendig? Hvilken funktion har den? 
Et andet spørgsmål. Den sidste pude af ekspanderende beton. Hvor høj må den Max være?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også