Isolering

Er ved at etablere gangbro på loftet af det hus vi for nyligt har købt.
Har så opdaget der kun ligger 1 lag 9,5 cm Rockwool, de ligger ikke så pænt som man kunne ønske sig.

Huset er fra 1975 og jeg tænker pladerne nok er fra dengang.
Kan disse plader så være med aspest?

Overvejer at ligge et lag mere indenfor overskuelig fremtid.
Men kan jeg blot ligge et lag mere ovenpå laget der er nu (har forhøjet gangbroen nok til der kan ligge et lag mere og stadig være luft under)
Eller er det bedst at fjerne det der ligger nu, og så ligge 2 nye lag?

Og hvad er den store forskel på eks Isover fra jem og fix til 24,38 pr. Kvadratmeter og Rockwool a batts til 42,3 kr. pr. Kvadratmeter ved 10-4 byggemarked? 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis taget er/har været med asbestholdige eternitplader vil der være en hvis mængde asbestholdigt støv i det og du bør tage nogle forholdsregler, men rockwool i sig selv indeholder ikke asbest da det i sig selv ikke er brændbart.

Ift valg af ny isolering bør du efterisolere med op til 300mm tykkelse i to forskudte lag med maximal effektivitet (34 eller bedre). Kun mere end 300mm hvis du er sikker på der er en tæt dampspærre. Jeg ville i første lag isolere med nogle batts der er samme tykkelse som spærene, andet lag ville jeg lave med rullebatts så der er færre samlinger.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Den isolering der ligger er udmærket, og når du isolerer hen over så udligner du noget den dårlige udlægning. Det bliver stillestående luft i de eventuelle sprækker der er.
Det er ude ved muren at det er svært at få isoleret ordentlig. 
Det er vigtig at du beholder en god ventilation fra udhæng og op i loft rummet. Isolering skal sikkert skæres skråt så du har 50 mm afstand op til lægter. 
Det er også godt at lave en vindspærre så luften ikke suser ind i kanten af isolering. Det kan være med Win Win plader. Hårde pladebats, eller tynd krydsfiner. Det skal gå fra inderside af ydermur, et stykke op ( til de 5 cm fra lægte linjen ) og så skråt 20 -30 cm ind imod loftet. Så lægges isolering ind imod denne vindspærre. Ved krydsfiner og hårde bats fuges der for tæthed. Win Win plader clipses på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
BOFH skrev den 09-05-2022 21:45:32

Hvis taget er/har været med asbestholdige eternitplader vil der være en hvis mængde asbestholdigt støv i det og du bør tage nogle forholdsregler, men rockwool i sig selv indeholder ikke asbest da det i sig selv ikke er brændbart.

Ift valg af ny isolering bør du efterisolere med op til 300mm tykkelse i to forskudte lag med maximal effektivitet (34 eller bedre). Kun mere end 300mm hvis du er sikker på der er en tæt dampspærre. Jeg ville i første lag isolere med nogle batts der er samme tykkelse som spærene, andet lag ville jeg lave med rullebatts så der er færre samlinger.

/BOFH 

Så du mener at det lag der er der skal fjernes? Der er ikke eternit tag men betontaglsten som huset er født med.  

ev elmand skrev den 09-05-2022 23:27:34

Den isolering der ligger er udmærket, og når du isolerer hen over så udligner du noget den dårlige udlægning. Det bliver stillestående luft i de eventuelle sprækker der er.
Det er ude ved muren at det er svært at få isoleret ordentlig.
Det er vigtig at du beholder en god ventilation fra udhæng og op i loft rummet. Isolering skal sikkert skæres skråt så du har 50 mm afstand op til lægter.
Det er også godt at lave en vindspærre så luften ikke suser ind i kanten af isolering. Det kan være med Win Win plader. Hårde pladebats, eller tynd krydsfiner. Det skal gå fra inderside af ydermur, et stykke op ( til de 5 cm fra lægte linjen ) og så skråt 20 -30 cm ind imod loftet. Så lægges isolering ind imod denne vindspærre. Ved krydsfiner og hårde bats fuges der for tæthed. Win Win plader clipses på. 

 De 5 cm til lægter er absolut ikke noget problem da huset er med 30 cm udhæng. I udhænget er der ikke isoleret, så taget har god afstand omkring hvor isoleringen kommer. Mit problem vil mere være hvordan jeg lige skulle komme derud for at lave en vindspærre. 


Hvad med den isolering jeg henviser til? Er der forskel på de 2, er den ene at foretrække? 
Rantzau skrev den 10-05-2022 05:52:48

Er huset født med betontagsten, behøver du ikke bekymrer dig om asbest. 

 Super. Tak. Ja er det.

Havde åbenbart bildt mig selv ind at isolering kunne indeholde asbest

Kan du evt fortælle mig om forskellen på de 2 isolerings brands jeg har skrevet længere oppe? 
Isover er glasuld, hvor Rockwool er stenuld. 

Stenuld har et højere smeltepunkt ved brand, men i praksis i et enfamiliehus har det ingen betydning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Her er en beskrivelse hvordan man efter isolerer. LINK  Du kan se på side 11 hvordan det laves ved tagfod. 
Du skriver ikke hvilken tagkonstruktion du har. Men jeg gætter på det er med gitterspær og som du skriver udhæng. 
Selv om du har udhæng så kan isolering godt komme op i nærheden af lægter, men det løser du ved at skære isolering skråt af.
Du laver 1 - 2  Flytbar gangbro så du kan ligge på knæ/maven ude imod siden. 4 - 5  brædder lægges ud gerne med 5-10 cm afstand. og der skrues nogle stumper bræt bagpå så det hænger sammen. 
Så kan du lave vindspærre på nogle fag. 
Hvis nuværende isolering når op til overkant af bjælkelag så er nemmeste at efterisolere med Isover ruller. 
Yderste rulle rulles helt ud og foldes dobbelt på langs, så man kan komme til at skære hakker ud der hvor det skal gå ind ved spærene. 
Hvis man kan se at næste lag får samling lige over 1. lag så deler man en rulle i 2 dele. Man kan skære hele rullen over med isolerings kniv. 
Den halve rulle lægges ind over 1. yderste rulle og skæres eventuel skrå så det passer ind under den vindspærre man har lavet. 
Når du er hele vejen igennem i den ene side med 1. lag og 2. lag med 1/2 rulle så kommer det "sjove" Nemlig at rulle en hel rulle ud næsten uden forhindringer, ( der kan komme lidt ved tængerne.)
Du skal gøre hele isolering tykkelsen klar fra en side af da du ikke kan komme ind igen og arbejde uden at presse isolering for meget. 
Du skal vælge vinterdage eller over skyede dage da det er ulideligt varmt at arbejde deroppe i solskin.
Isover og Rockwool har lige gode isolerings evner. Isover synes mange der er "mere lækker" at arbejde med. Når du køber Isover ruller så er de komprimerede, så de er nemme at håndterer op ad f.eks. en lofts lem. Det er først nå man ruller dem ud at de får tykkelsen. 
Der er naturligvis også den mulighed at du kun laver vindspærre og hyrer et firma til at blæse isolering ind. Det kan være papiruld f.eks. 
Det er lidt dyrere med også lidt bedre da det smyger sig omkring spær og tænger.  
Hvis du IKKE har undertag så er der den mulighed at du stiller lille stillads op og laver kanten udefra. Det er ret nemt at tage et par rækker tagsten af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Få fat i Rockwols "Den Lille Lune". Her står alt hvad du har brug for med illustrationer. Den kan downloades gratis fra Rockwools hjemmeside.

Råd og vejledninger kan bruges uanset om du vælger Rockwool eller Isover.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Super.
Tak for de mange svar.
Snakkede lige med en nabo i dag, som er den lokale tømrer. Han vil lige kigge forbi imorgen og se hvad der giver mest mening. Men hans anbefaling var papiruld der skydes ind. Overvejer evt og få ham til at lave vindspær, og så evt leje en trailer med papiruld hvor jeg selv kan ligge det op. Kan se Isonem har en læsning hvor de kommer med trailer og alt man skal bruge, og ved afhentning betaler man for det materiale der er brugt. Har dog absolut ingen erfaring med om dette skulle være den bedste løsning, og i hvilket prislag jeg skal forvente, men måske nogen kan skyde ind med noget her.

Ev: Kender udmærket til det med varmen, har gået ig lavet gangbro deroppe i weekenden og igår aftes hvor det var varmt. Lad os bare sige jeg ikke frøs.
Der er undertag på. 😀
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis