Hvordan slukker vi får vandet?!

Hej!

Vi har lige købt hus og skal have installeret opvaske- og vaskemaskine, men men men… HVOR slukker vi for vandet henne?

Tidligere ejere har vist os hvor vandet bliver aflæst og samtidig sagt at det er her man kan afbryde vandet, men vi har intet held haft til at få slukket for vandet endnu. Den “hane” vi er blevet henvist til sidder under et dæksel ude i haven. Efter at have skaffet det rigtige værktøj, forsøgte vi at dreje på den - men der skete ingenting - heller ikke selvom vi lod vandet løbe et par minutter… så nu er vi i tvivl om, om vi overhovedet drejer på den rigtige “hane”.

1. Er vi det rigtige sted? I så fald, har vi bare ikke drejet nok på den? Er vi for utålmodige i forhold til hvor længe vi skal lade vandet løbe? Skal man dreje med eller mod uret?
2. KAN der sidde en hane et andet sted i huset? Vi har godt nok været rundt og kigge og dreje, men der er ikke rigtig nogen håndtag der ser ud til at have en virkning…

Vedhæftet er to billeder af “hanen” i brønden… Jeg håber at der er nogen herinde der kan hjælpe os!

Hilsen
To tosser der ikke aner hvad de laver!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den rigtige hane burde sidde på røret længere nede i brønden. Det du skruer på ligner en blændprop.
Ja, det er rigtigt, hvad Jacobn skriver. I må endelig ikke skrue den prop af, det vil ende med det helt store ustoppelige springvand. Den skal spændes med uret, for at blive tæt.
Frem med lommelygten og se efter en eller to haner længere nede af rørene.

Venlig hilsen
Knud
Jacobn skrev den 09-05-2022 16:30:48

Den rigtige hane burde sidde på røret længere nede i brønden. Det du skruer på ligner en blændprop.

 Det er en prop. Lad endelig den sidde. Er der ingen ventiler ved tilslutningen til vaske- og opvaskemaskine. Vis et par billeder af de to tilslutninger.


fase
Okay - jeg susede lige ud for at tjekke brønden igen - men der er ingenting! Begge rør går bare direkte ned i jorden; der er ingen haner, håndtag, knapper, skruer eller andet man kan bruge til noget :-( Det eneste man kan gøre noget ved er “blændproppen”, som vi nok skal sørge for at få skruet ordentligt fast igen! ;-)
Kan de være blevet begravet gennem tidens løb? Eller har I andre bud?


S. Fabrin skrev den 09-05-2022 17:05:25

Jacobn skrev den 09-05-2022 16:30:48

Den rigtige hane burde sidde på røret længere nede i brønden. Det du skruer på ligner en blændprop.

 Det er en prop. Lad endelig den sidde. Er der ingen ventiler ved tilslutningen til vaske- og opvaskemaskine. Vis et par billeder af de to tilslutninger.

 Der har aldrig været tilsluttet opvaskemaskine, og jeg er i tvivl om hvor tidligere ejer har haft sin vaskemaskine sat til, men jeg kan godt smide nogle billeder op af hvor jeg TROR den har siddet til… 


Jeg smider også nogle billeder op af de ventiler, haner, håndtag som jeg har fundet i husets kælder. Det sidste billede er under håndvasken i køkkenet. Det skal lige siges at jeg ved absolut nada om hvad NOGLE af de her ting er til - er førstegangs husejer og grøn med kæmpe G!
Nu er billedet ikke ret godt, men 3. Billede fra neden ligner din stophane uden håndtaget.

Er det ikke den så få en VVS’er ud og monter en. Det kan blive en rigtig dårlig dag den dag der springer et vandrør eller lignende og i ikke kan lukke for vandet.

Selvbygger med stort S. 
Vandet må komme ind i huset et sted. Er der ikke en hane der? Hvis ikke så få en VVS'er til at montere en. For at kunne montere en ventil skal det lukkes for stophanen ved vejen eller i indkørslen. Hvis den bliver utæt er det VVS'eserens problem.
Billede 3 viser en ballofix ventil med delvis ødelagt kærv. Prøv om en unbrakonøgle kan lukke, ellers få den skiftet til en anden med et håndtag. I øvrigt ser det ud til at der er tilsluttet et eller andet.
Det tredje sidste billede kunne være et godt gæt på en ventil til at lukke for vandet. Få en VVS'er til at skifte/sætte en ventil på tilgangen af koldt vand og få ham samtidig til at forklare noget om fjernvarmen og varmt vand bare sådan 15 - 20 minutter, så I ved lidt mere om det.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis