Dobbelt carpot m. isoleret skur

Hej alle sammen

Jeg skal have designet en dobbelt carport med flat tag, som kommer til at så inden for 2,5 meter til skel.
Taget bliver med plader og tagpap.
Længden på carport inkl. skur = 8 meter
Bredden på carport og skur, uden udhæng = 6 meter

Spørgsmålet er så, vil helst undgå stolper i midten.
Men spændvidden bliver 6 meter, bliver det for urealistisk med dimensionerne på spærtræet, og hvad dimension skal vi ud i her?
Jeg er begyndt at tegne lidt, så kunne virkelig godt bruge lidt input.

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når jeg kigger på tabel for let tag på Palsgård træ LINK så siger den 45 x  295 mm med 60 cm imellem spærene.( 45 x 270 cc 40 cm)  så det er et spørgsmål om lofts højde.
Hvis du halverer spændvidde så kommer du ned på 45 x 170 ( 45 x140 cc 40 cm )
Du skal jo også regne fald på taget, som tager af lofthøjde da du skal holde dig under 225 cm imod skel. 
Måske kan du bruge en jernbjælke midt i som så hviler på en søjle ved skuret og ved indgang. Så skal træ spær ind på siden af jernbjælke. Men det medfører jo en stolpe midt ved indgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok jeg huskede lige forkert på de 2,50 m. Hvis du sparer på fald ved at placere nedløb strategisk så kan det vel godt gå an med 295 mm spær. 
Nedløb kan placeres med 2 tagbrønde 2 m fra enden og 3 m fra sider. ( en over hovedet på manden og en over loft i skur ) Så skal nedløbsrør løbe ud til siden imellem 2 spær hver sted. 
Med fald på 2 cm / 100 cm så får du taget 6 cm højere ude ved siden.
Altså lofthøjde 250 cm - ( 6 cm + 2,5 cm (pap og plade ) + 29,5 cm spær ) så får du alligevel en højde på 212 cm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det kunne godt lade sig gøre.
Men der er godt nok også forskel på pris, i forhold til at ligge en limtræsbjælke i midten (220 x 240)
Så kunne jeg nok gå ned i spærtræ på 45 x 145.
Ved godt en limtræsbjælke på 8 meter koster måske 2000 kr.
Men der er også sparet meget på spærtræet.
Dog vil jeg skulle have en stolpe ved indgangen.

Ja der er noget at tænke på. 
Du kan i øvrigt få limtræs bjælke helt op ved at bruge kraftige spærbeslag ind på siden. Så er en nemmere at gå under. Selv med en jernbjælke kan man svejse montage lasker på siden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hvad tror du prisen bliver?  når den bliver så lav ville jeg overveje en dobbelt carport a la den her  ​dobbelt carport​​​

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ved ikke hvad prisen bliver endnu, men vi er helt sikker på den anden side af 30.000 tror jeg.
Jeg bygger det selv.
Grunden til jeg ikke køber en tilsvarende den du linker til, det er fordi jeg også skal have lavet et isoleret skur bagerst i carporten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis