Randfundament til støttemur

Hej

Jeg skal bygge en støttemur da jeg har niveauforskel i min have. Den kommer til at være cirka 90 over niveau (naturligvis med jord på bagsiden) og 30 meter lang. Det skal være en lodret mur så min plan er at bygge det op i fundablokke over niveau og så pudse den op.
Hvad jeg har kunnet læse mig til kræver det at der laves et randfundament i beton i 90cm under niveau.
Nu til spørgsmålet - jeg har en kæmpe bunke betonfliser liggende i 50x50 og 25x50 og tænkte at smide dem i randen før jeg hælder beton i. På den måde slipper jeg for at skulle af med alle betonfliserne samt sparer en god slat beton.
Hvad siger i til ideen? Er den helt håbløs? Jeg stikker selvfølgelig stadig armeringsjern ned mellem fliserne så de går op gennem fundablokkene.

Er bonus spm - kunne man tænke sig at man kunne gøre det samme over jorden også. Altså bygge en forskalning istedet for ar bruge funda og så fylde fliser i Og støbe omkring? Så ville jeg spare både beton og fundeblokke.

/Sune 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det kan du ikke. Trykket fra jorden bag muren er enormt. Det er slet ikke sikkert at et fundament på 90 cm er nok med en frihøjde på 90 cm over terræn til en lodret mur.

Under alle omstændigheder bør du lade støttemuren hælde mod den bagved liggende jord efter samme princip som et stendige opbygges. Desuden bør du konstruerer et effektivt dræn for at minimere jordtrykket.

Armeringsjern har kun ringe effekt da det drejer sig om vægtstangsprincippet. Armeringsjern kan du roligt udelade i dit tilfælde men sjusk ikke med støbningen, så dine gamle fliser må du bruge til noget andet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej rantzau

Tak for svar - jeg udelader at beuge betonfliser i blandingen :)

Ift den lodrette mur i 90cm - synes jeg har læst flere indlæg (både her og andre steder) at det skulle fungere fint. Jeg lægger naturligvis dræn bag muren og fylder op med grus bag ved også - tanken var 10 cm. Tænker du ikke det holder? Og hvis ikke - hvad er så alternativt hvis jeg ønsker en lodret mur? Kunne man sætte fundablokkene med en smule hæld bagud og så pudse muren op foran? Hvor meget forskel tænker du der skal være på bund og top?

Vh Sune 
Her feks https://www.bygma.dk/globalassets/guides/nordicwall/generel-vejledning-for-opbygning-stottemure.pdf
Bemærk at vejledningen du henviser til er generel. 

I praksis bør du kende jordbundsforholdene nøje inden du opfører en lodret støttemur. I praksis har et omhyggeligt udført fundament større betydning end armeringen.

En beboer i vores landsby stod i nogenlunde samme situation som dig. Han valgte at banke en spunsvæg ned i flere meters dybde som bagvæg og opførte efterfølgende en mur der skjulte spunsvæggen.

Den pågældende er entreprenør og kendt for at gøre det rigtigt fra start. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis