Kan man “bare” rykke en bærende væg?

Godaften :)
Jeg har købt en gammel murermester fra 20’erne, som har en bærende murstensvæg midt på 1. salen. Nu skal planindretningen ændres, og den skal flyttes 80cm længere til siden. Kan den nye væg fungere som bærende, på trods af den nye placering i huset? Eller skal jeg stadig have en jernbjælke op?

På forhånd tak!

Mvh. Camilla
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er umuligt at svare på uden som minimum at se tegninger af begge etager. Du bør få en ingeniør til at regne på hvilke forstærkninger der skal til.

Uden at vide hvordan huset ser ud vil mit bud være du ikke kan flytte den uden bjælker da der skal være noget i stueetagen til at bære den bærende væg.

Selvbygger med stort S. 
Også selv hvis den bygges op i let konstruktion og jernbjælker i? Den nuværende bærende væg er gennemgående til stueetagen og er den eneste gennemgående væg.
Husk på at en indervæg ikke kun bærer sig selv og det der måtte være ovenpå, men den kan også være en del af ydermurens stabilitet. Det kan så betyde at ydermuren ikke kan klare et kraftigt vindtryk fordi indervæggen er væk.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Men den forsvinder ikke, den rykkes 80 cm, men er det nok til at hele funktionen forsvinder?
Den kan sikkert ikke være bærende 80 cm ved siden af det som holder den oppe. ( muren neden under ) Det store spørgsmål er om muren er bærende. Er det 1. sal på et parcelhus så er mure sjældent bærende på 1. sal. 
Så det er en sag for en byggesagkyndig. Måske en bygnings konstruktør fra lokal området. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Den er bærende :) det er en murermester fra 1929 i tre etager, og muren støtter de spær vi gerne vil have fritlagt. Den er gennemgående i alle tre etager desværre 😵‍💫
Jeg vil helt klart anbefale, at du ofrer pengene på en bygningssagkyndig og / eller en ingeniør, der kan lave beregningerne på en løsning og specificere hvordan det skal gøres. Det giver ro i maven og vil stille dig bedre ift. forsikring, hvis der skulle gå noget galt.

Det er jo ikke kun et spørgsmål om det kan løses med en jernbjælke. Det skal også vurderes hvor jernet skal forankres (kan ydervæggene klare hele trykket, hvad med stabiliteten osv. osv.) og hvilke dimensioner der er nødvendige.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis