Luft i solvarme-anlæg

Jeg er total amatør ud i VVS-installationer, men jeg har et ældre (normalt ganske velfungerende) solvarme-anlæg til brugsvand, som jeg bøvler jeg med at få helt op at køre, efter at have selve fangerne afmonteret i forbindelse med tagskift. Der hvor jeg købte solfanger-væsken fik jeg at vide, at der nok var udluftning i toppen af solfangerne, så jeg skulle bare fylde på med den skruemaskine-pumpe der er koblet på haveslangen i nederste højre hjørne, men efter at have fyldt væske på, tolker jeg problemet ved pumpen sådan, at der i hvert fald er en luftlomme her, jeg skal af med: 

https://www.youtube.com/shorts/un09gIqpAog?&ab_channel=TheOriginal 

Anlægget varmede vandet op en uges tid efter jeg fyldte væske på, men så gætter jeg på, at pumpen blev helt fyldt med luft, så der ikke længere var cirkulation. Jeg har prøvet at tappe noget af væsken af, ved at åbne for tilførselshanen (ved haveslangen) og så pumpe det tilbage i anlægget igen, for at "skubbe" på luften. Det har også gjort at der nu igen er cirkulation, men det lyder til, at der stadig er luft ved pumpen, og jeg tænker at problemet ikke er løst endnu.

Er der nogen der kan gennemskue hvad jeg skal gøre for at "lufte ud" i anlægget? Det virker oplagt at hanen for oven kunne være involveret, men hvad er proceduren lige?

På forhånd mange tak for hjælpen :)

/Mikael


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Åbn ventilen ved koblingen først. så der kommer vand på anlægget stil den vandret




Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Luft har desværre det med at stige opad, til højeste punkt i systemet.
Lige over flowglasset sidder der en kærv for skruetrækker.
Når kærven står lodret er der fri adgang til pumpen.
Når kærnen står vandret er der lukket op til pumpen.

Der bedste løsning er at få monteret luftudlader så højt som muligt, evt. med luftpotte, (beholder a ca. 1Liter).
Hvordan er tilslutningen til solpanelet?