Luft i solvarme-anlæg

Jeg er total amatør ud i VVS-installationer, men jeg har et ældre (normalt ganske velfungerende) solvarme-anlæg til brugsvand, som jeg bøvler jeg med at få helt op at køre, efter at have selve fangerne afmonteret i forbindelse med tagskift. Der hvor jeg købte solfanger-væsken fik jeg at vide, at der nok var udluftning i toppen af solfangerne, så jeg skulle bare fylde på med den skruemaskine-pumpe der er koblet på haveslangen i nederste højre hjørne, men efter at have fyldt væske på, tolker jeg problemet ved pumpen sådan, at der i hvert fald er en luftlomme her, jeg skal af med: 

https://www.youtube.com/shorts/un09gIqpAog?&ab_channel=TheOriginal 

Anlægget varmede vandet op en uges tid efter jeg fyldte væske på, men så gætter jeg på, at pumpen blev helt fyldt med luft, så der ikke længere var cirkulation. Jeg har prøvet at tappe noget af væsken af, ved at åbne for tilførselshanen (ved haveslangen) og så pumpe det tilbage i anlægget igen, for at "skubbe" på luften. Det har også gjort at der nu igen er cirkulation, men det lyder til, at der stadig er luft ved pumpen, og jeg tænker at problemet ikke er løst endnu.

Er der nogen der kan gennemskue hvad jeg skal gøre for at "lufte ud" i anlægget? Det virker oplagt at hanen for oven kunne være involveret, men hvad er proceduren lige?

På forhånd mange tak for hjælpen :)

/Mikael


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Åbn ventilen ved koblingen først. så der kommer vand på anlægget stil den vandret




Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Luft har desværre det med at stige opad, til højeste punkt i systemet.
Lige over flowglasset sidder der en kærv for skruetrækker.
Når kærven står lodret er der fri adgang til pumpen.
Når kærnen står vandret er der lukket op til pumpen.

Der bedste løsning er at få monteret luftudlader så højt som muligt, evt. med luftpotte, (beholder a ca. 1Liter).
Hvordan er tilslutningen til solpanelet?
Ved nogle solpaneler går afgangsslangen, fra pumpen, ind i bunden af solpanelet og afgang fra solpanelerne ud i toppen.
Hvis dit anlæg er sådan monteret, er det, højst sandsynlig, nok med 1 styk luftudlader/luftpotte på afgangen fra solpanelet. 
Det mest effektive er højst muligt ude på taget, dog med den ulempe at det kan være besværligt at komme til luftudladeren, særlig om vinteren eller en regnfuld dag.
Den bedste måde at komme til luftudladeren, er alt andet lige, hvis den sidder inde på loftet.
Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at monterer en kugleventil lige under luftudladeren, da bl.a. den ikke holder evigt. 
Det bedste er at lukke kugleventilen når lufter er ude af systemet.
Hvis dit solpanel er med begge tilslutninger i toppen er du nødt til at monterer luftudlader på både til- og afgang.

Mine solpaneler har begge tilslutninger i toppen, samt monteret luftudlader inde på loftet, de virker udmærket selv om de ikke sidder i højeste punkt.

En mulig nuværende løsning kunne være at sætte kærven vandret, så der er lukket til pumpen (husk at slukke for pumpen), samt monterer en slange fra den øverste ventil, oppe til højre i dit foto. Slangen fører du ned i din beholder med væsken. Du pumper nu væske ind i systemet, helst med en kraftig pumpe, således at væsken løber ud af din ny monteret slange og ned i beholderen. Du får højst sandsynlig skubbet en masse luft med ned i beholderen, sammen med væsken.
Jo kraftigere pumpe jo mere luft får du ud af systemet. Du kan være heldig at du får al luften med ud den vej.
 Du skal for alt i verden ikke gøre det på en solrig dag, da du risikerer at væske er over 100°. Slangerne risikerer at ryge af koblingerne ved den høje temperatur.

Tak for svar! Der er helt sikkert noget at kigge på :) Jeg forstår det sådan, at jeg fortsat pumper væsken ind i bunden hvor slangen sidder nu, men med lukket kærv kan væsken kun komme hen til øverste ventil ved at bevæge sige hele vejen rundt i systemet, hvormed man kan få luften skubbet ud (smart!)?

Solpanelet er med begge tilslutninger i toppen :/ Angående luftpotte, så sidder der hvad jeg tror er en ekspansionsbeholder på anlægget (se billedet). Den siger "internettet" skulle kunne holde luften ude (hvis den da ikke er død)?
Din ekspansionsbeholder vil - såfremt den er i orden, og der er tryk nok på anlægget - holde luft ude af anlægget. Desværre kan den ikke fjerne luft i anlægget.
Prøv at stoppe din cirkulationspumpe, og udluft i toppen af dit anlæg (på loftet eller ude ved dine solfangere).

Søren O
Det ser ud til, at der pumpes væske rundt, for på filmen ser det ud til, at der kommer luft i skueglasset. Prøv at lufte pumpen ud ved at løsne den store skrue i midten. Så bør evt. luft komme ud. Der kommer også vand ud.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 07-05-2022 22:18:17

Det ser ud til, at der pumpes væske rundt, for på filmen ser det ud til, at der kommer luft i skueglasset. Prøv at lufte pumpen ud ved at løsne den store skrue i midten. Så bør evt. luft komme ud. Der kommer også vand ud.

Ja, i øjeblikket pumpes der væske (og luft) rundt. Luftning af pumpen lyder smart. Det er den store skrue i midten af pumpen du taler om? Jeg gætter på pumpen skal være slukket mens man gør det?

I min optik er det en dårlig ide at løsne messingskruen i midten/enden af pumpen. Du kan ikke undgå at få solfangervæsken/"frostvæske" ned over pumpen mv. 
Det er nok også kun minimalt luft du kan får ud den vej. Det med garanti du får ud er solfanger væske, ud over det hele!
Bemærk at solfanger væske ikke må komme i kloakken!

Hvad fabrikat er dit solpanel?
Ved nogle solpaneler er der indbygget en lille udluftningsskrue i/ved tilslutningen til solpanelet?

Hvis ikke det lykkes at få luften ud ved at pumpe væske ind i bunden, som nuværende slangemontering, kan du prøve at skifte til modsat. Pumpe væsken ind i toppen, stadig med lukket kærv.

Ja, det er den store skrue i midten, som bare skal løsnes lidt, så der kan komme vand og luft ud. Pumpen skal køre imens. Når du bu er igang så sæt eltilslutningen fast på pumpen inden ledningerne bliver revet løs i pumpen.
# GSH Jeg skriver om skruen i midten af pumpen. Den er bergnet til udluftning.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis