Isoleringkrav - ombygning (ikke nybyg)

Hej 

Jeg er blevet ret forvirret omkring isoleringkrav ved ombygning, i min søgen på nettet. Så tænker der var nogle der kunne give mig svar på det. 

Det drejer sig om en integreret garage, der skal gøres til beboelse. Garage er en muret væg, som skal isoleres på ny indefra. Gulvet skal brygges op, og støbes fra ny. 

Hvad er kravene til væg?
Og hvad er kravene til gulv? 

Og er der evt nogle der havde en fremgangsmåde på, hvordan man isolere indefra?

Mvh Lasse

Mvh Lasse
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede en integreret kældergarage om, så rummet er en del af kælderen. Der er ikke samme krav, fordi det ikke er godkendt til beboelse - så jeg kan ikke svare på dén del.

Men jeg isolerede indervæggene med Ytong Multipor plader. De isolerer fremragende og er ca. halv pris af Skamowall. Jeg var dog ikke klar over hvor blødt et materiale Multipor-pladerne er. Det er helt vildt blødt og kan trykkes med en finger. Man spartler med armeringsnet, hvilket giver lidt styrke, men det minder lidt om at bore/skrue i Wedi-plader.

Skamowall (har jeg hørt) er skruefast. Jeg ville dog stadig vælge Multipor til mit eget projekt, fordi det er et kælderrum og fordi at prisen er så voldsom på Skamowall.

Mvh. AllanE
PS: I dit tilfælde hvor der formentlig ikke er fugt-udfordringer som i en kælder, kan du vel også bare lave en isoleret forskallingsvæg af gips. Det er nok langt billigere.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
AllanE skrev den 08-05-2022 09:57:42

PS: I dit tilfælde hvor der formentlig ikke er fugt-udfordringer som i en kælder, kan du vel også bare lave en isoleret forskallingsvæg af gips. Det er nok langt billigere.

 Jeg tænker også jeg går med en skeletvæg, enten stålskelet eller træskelet. Men er faret lidt vildt i det med dampspærren. 


Mvh Lasse
Dampspærre skal være på den varme side, og højst 1/3 inde i isolering. Ved stålskelet kan man godt komme afsted med at sætte dampspærre bag stålskinner. Du sætter en strimmel damspærre over den øverste og 1 under den nederste. Når du så har isoleret bag de lodrette skinner kan du trække dampspærre bag skinner så det kommer i klemme imellem isolering og skinne. Så klæbes det sammen med strimmel øverst og nederst. Rummet imellem skinner isoleres med f.eks. 50 mm efter at der er trukket kabler m.m. 
På den måde kommer el-dåser og kabler ikke til at gennembryde dampspærre, og du behøver ikke at bruge Air proff dåser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også