Sokkel til vaskeskab

Hej herinde.

Jeg skal have sat nyt vaskeskab og bordplade op på mit badeværelse, men på grund af den høje vægt, er jeg blevet anbefalet at få muret en sokkel, som arrangementet kan stå på. I forhold til fraløb af vand, kan jeg dog ikke forstå, hvis det er lovligt, da det jo vil skabe et lukket område under skabene. Der er kun ét afløb i mit badeværelse, og det er i brusenichen.

Jeg har desuden ikke på nettet kunnet finde eksempler på muring af sokler - er det overhovedet noget, man gør, og er det lovligt, ifølge bygningsreglementet?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er afløbet fra din nuværende håndvask? Løber vandet blot hen over gulvet?
Normalt forbindes afløbet fra en håndvask til et afløbsrør, enten i gulvet eller i væggen. Så er  der ikke problemer med at lave en muret sokkel. Det giver også den fordel at soklen så ikke er fugtfølsom.

Søren O
Søren O skrev den 07-05-2022 14:31:49

Hvordan er afløbet fra din nuværende håndvask? Løber vandet blot hen over gulvet?
Normalt forbindes afløbet fra en håndvask til et afløbsrør, enten i gulvet eller i væggen. Så er  der ikke problemer med at lave en muret sokkel. Det giver også den fordel at soklen så ikke er fugtfølsom.

Nej, vandet løber ikke hen over gulvet :) Vandet fra håndvasken ledes til afløb i væggen. Jeg har dog læst, at man ikke må lave muret sokkel, hvis man har afløb i gulvet, da man skal kunne komme til det. Jeg ved ikke om det gælder det samme for væggen..

Jeg tænkte mere i det tilfælde at der sker en utæthed og soklen så skaber en balje. Men har vel fald på gulvet, for at vandet kan løbe fra. Men måske jeg tænker for meget over det.
Du må ikke gøre et gulvafløb utilgængeligt, men når afløbet er i brusekabinen, kan det ikke være et problem for dig. En muret sokkel er vel i grunden blot et hævet gulv.

Søren O
Søren O skrev den 07-05-2022 15:33:35

Du må ikke gøre et gulvafløb utilgængeligt, men når afløbet er i brusekabinen, kan det ikke være et problem for dig. En muret sokkel er vel i grunden blot et hævet gulv.

 "... et hævet gulv". Betyder det at der skal "låg" på soklen, og at jeg ikke bare kan lave en lodret støtte et stykke ude fra væggen?

Hvor meget vejer bordplade og skab?
Kan skabet bære bordpladen?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 08-05-2022 06:26:09

Hvor meget vejer bordplade og skab?
Kan skabet bære bordpladen?

 Jeg vil tro, den vejer 30 kilo. Jeg synes, skabene burde kunne være pladen - jeg har haft en tømrer ude at kigge, og han sagde ikke andet, i hvert fald.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis