Fundament til anneks

Hejsa

Jeg er ny bruger her på siden, men har før draget stor nytte af de mange gode råd, som bliver givet. Jeg har derfor tænkt mig at åbne op med et spørgsmål angående bygning af et anneks.

Jeg har søgt efter løsninger på annekser, som er modulbasseret. Hos sipsnordic.dk i Odense har jeg fundet en løsning, som jeg kraftigt overvejer.

Annekset er til vores søn. Det skal være ca. 20-22m2, og der skal være et toilet med bad.

Jeg havde tænkt mig at bygge det på et skruefundament, men firmaet siger, at hvis der skal laves kloakering, så skal annekset have et støbt fundament?
Er det for at kloakeringen kan blive så stabil som muligt? Eller ER det muligt at lave en løsning med skruefundament?

Jeg har forestillet mig at lave et skruefundament med bundramme (rem og spær) isoleret med et lag leca og 260mm Sundolitt Climate c80. (260 mm Climate skulle give samme isoleringsevne som 300mm alm. hvid Sundolitt). Og naturligvis rottespær.
Jeg er IKKE hånværker, så jeg har sikkert glemt nogle mellemregninger og sikkert også misforstået andre ting!

Jeg har også ca. 1000 andre spørgsmål, men spørgsmålet om valg af fundament er det mest presserende lige nu.

Venlig hilsen
Martin J :-)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Inden man svarer på spørgsmålet, så må du lige uddybe hvad årsagen er til dit valg af skrue fundament. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Grunden til valget af skruefundament er nok mere af praktiske og økonomiske årsager.
Jeg kan selv lave det.
Jeg tænker også, at det støbte fundament nok er det mest optimale, men det vil involvere flere mennesker og sikkert blive dyrere.
Men det bygger jeg på absolut ingen erfaring med støbt sokkel og fundament.

Min hovedpine er nok mest, at jeg har et budget på 250.000 til anneks.

Fundament
Hus
Anneks
Isolering
Kloak (toilet)
VVS (bad)
El (varmepumpe)


De tre sidste punkter på listen, kan (og må) jeg ikke selv lave, men de fire første på listen havde jeg regnet med primært at stå for selv.

Måske har jeg forregnet mig. Er budgettet realistisk?
Annekset kan jo også godt bygges lidt mindre og stadigvæk være godt at bo i!!!

Martin
Skruefundamentet er ikke billigere end det støbte fundament hvis du selv laver alt arbejdet.
Det er ikke raketvidenskab at lave et støbt fundament, men giver masser af motion.

Mht. budgettet så kan det godt lade sig gøre at bygge 20 m2 til 250.000 men der skal spares på pengene, og stort set alt skal laves selv eller som vennetjenester.

Selvbygger med stort S. 
Støbt fundament er klart mere simpel. Jeg kender ikke dit budget på skrue fundament, men et slag på tasken vil jeg tro at støbt fundament kan laves for 10.000 kr. hvor ca. 1/2 delen er til 2 rækker leca therm. Så skal du leje blandemaskine og have leveret ca. 4 m3 støbemiks samt cement.
Det du så ikke skal bruge er skrue fundamenter, træ rammen, rottesikring og ca. 4 kvm mindre gulv isolering

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Superdiy skrev den 08-05-2022 05:47:53


Mht. budgettet så kan det godt lade sig gøre at bygge 20 m2 til 250.000 men der skal spares på pengene, og stort set alt skal laves selv eller som vennetjenester.
Hmmm....tror jeg skal have mig nogle flere venner. Dem jeg har nu, har alle 10 tommelfingre. :-D
Men jeg må se om jeg kan skrue på nogle knapper mht budgettet.

 

Annonce
ev elmand skrev den 08-05-2022 08:40:43

Støbt fundament er klart mere simpel. Jeg kender ikke dit budget på skrue fundament, men et slag på tasken vil jeg tro at støbt fundament kan laves for 10.000 kr. hvor ca. 1/2 delen er til 2 rækker leca therm. Så skal du leje blandemaskine og have leveret ca. 4 m3 støbemiks samt cement.
Det du så ikke skal bruge er skrue fundamenter, træ rammen, rottesikring og ca. 4 kvm mindre gulv isolering

 Hej ev elmand

Tak for den enkle redegørelse for støbning af sokkel. Det giver mig faktisk lidt håb for, at jeg måske godt kan finde ud af det.
Der skal graves ca. 90 cm i dybden(?), men kan man sige noget generelt om, hvor bredt hullet skal være?
Er det bare samme bredde som Leca Therm klodserne?
Bredden afhænger af hvad du skal have ovenpå. Hvis det er et træhus er det ikke nødvendigt med therm blokke da der ikke er en bagmur der skal bæres.

En 30 cm rende er normalt rigeligt.


Selvbygger med stort S. 
30 cm rende er rigelig, men der skrives om isolering i bunden med sundolite climate, Så mener jeg også sokkel skal isoleres på den øverste del. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis