50mm eller tykkere multiplade til brusenichévæg?

I morgen skal jeg have købt ind til brusevægge. Min plan fra januar hedder 50mm multiplader, men nu kan jeg selvfølgelig ikke huske om den størrelse kom fra mureren, arkitekten eller producentens anvisninger. Jeg var lige ved inde ved naboen og kunne måle deres til 75mm + fliser. 

Giver de 50mm mening eller er standarden faktisk minimum 75mm? Det er halvvægge på henholdsvis 30cm og 75cm, uden installationer.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kermit_369
Kermit_369
1264 7860
Har selv anvendt 75mm til mine brusevægge. Synes 50mm ser for klejnt ud.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

SBW
SBW Trådstarter
24
Men er det bare en subjektiv fornemmelse eller er der et egentlig rationale bag? Jeg køber selvfølgelig bare 75mm, fordi jeg stadig ikke har hørt om nogen med 50mm. Kun med wedi, men det er nok ikke sammenligneligt. 

Irriterer mig at jeg ikke fik noteret hvor de 50mm kommer fra. Og at der åbenbart ikke er en gældende standard.
Gregeren
Gregeren
4358 2830
Den "lange" væg på 75cm bliver lidt tynd, hvis den laves i 50mm, da den jo kun fæstner i den ene ende, og derfor mangler noget stivhed helt ude ved enden, sammenlignet med en 75mm. Plade.

Det kan sagtens lade sig gøre, og det skal nok holde, men jeg ville nok lægge nogle længere rundjern ind mellem skrifterne, som har fat i eksisterende murværk, så væggen bliver mere stabil.

Elektronikteknikeren
Annonce
ev elmand
ev elmand
21378 7480
Helt enig med Gregeren.
Jeg har godt nok lavet 50 mm brusevæg, men der er der brugt ekstra lange rundjern hugget ned ved hver fuge. Og så har jeg et badeværelses bord som støtter op midt på. Brusevæg er kun 50 cm lang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
SBW
SBW Trådstarter
24
Der er ingen praktisk nødvendighed af 50, så købte 75. Virker også som en meget fornuftig størrelse når jeg står med dem.

Skal have lavet en skillevæg med en vinkel og en døråbning. Ville I bruge et træskelet eller bare bygge i frihånd?
Det er ikke noget problem at gøre frihånd med et vaterpas og et par streger på gulvet :)
Annonce
SBW
SBW Trådstarter
24
Jeg har slået streger på væg og gulv. Det virker jo ret overkommeligt og ikke sikker på at jeg vil få det lavet forfærdeligt meget bedre med et skelet.

Rød er gasbeton og blå er hul til dør. Jeg tænker det er vigtigt at bruge fjederbeslag mod spær ved hjørnet og på hver side af døren?
Gregeren
Gregeren
4358 2830
Fjederbeslag mod bærende bygningsdele af træ.
Vinkelbeslag i alle fuger mod eks. væg.
Bind en snor op, som du kan mure op i mod, så får du styr på retningen på din væg. Anvend løbende et langt vaterpas.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Opsætning af sokkelklinker med montagelim?
    Lav-Hus (læst 210 gange)
  2. Ny Garageport , hvilken størrelse ville i vælge ??
    Lav-Hus (læst 239 gange)
  3. På min lampe står: "Max 25W" - hvorfor, og hvad kan ske hvis det overskrides?
    Belysning (læst 348 gange)
  4. Finde evt kabelbrud på plænerobot?
    Lav-Have (læst 178 gange)
  5. Akustikloft
    Lav-Hus (læst 236 gange)
  6. Gulvvarmeplader
    Fyr og opvarmning (læst 163 gange)
  7. Kondensator til motor
    Værktøj og maskiner (læst 279 gange)
  8. Bygge væg direkte på Herregårdssten???
    Lav-Hus (læst 225 gange)
  9. Radiator - fremløb og returløb i bund?
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  10. Hvor skal den øverste karmskrue placeres
    Lav-Hus (læst 214 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis