Fald i badeværelse på første sal med lav byggehøjde?

Hej LDS,

Hvordan laver man fald i lille badeværelse på første sal med mindst mulig byggehøjde? Der er tale om en let gulvkonstruktion af træ.

Gulvkonstruktionen er plankegulv på strøer. Planen var så at forstærke det med gulvplader og siden komme fliser på. 

Men nu er jeg stødt på et problem i forhold til at skulle lave fald og hvor meget "byggehøjde" det vil komme til at koste i hele rummet.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du starter med at lave under konstruktionen imellem spærene. Altså reglar eller taglægter på højkant pr. 60 cm. Derover 22 mm gulvspån plade. Så 22 mm forskallings brædder lagt så der netop er 21 mm imellem hver anden. Det er så her du kan lægge varmefordelings plader ned og trække 20 mm varmeslanger. Den konstruktion skal netop have overkant lige over bjælkelaget, men med et lille fald imod bruse niche. ( det store fald i niche laves senere. 
Forskallings brædder saves skrå i ender der hvor slanger drejer rundt . Når slanger krydser bjælkelaget saves et lille hak.
Så laver du "skattekort" Altså lægge et stykke klar plast ud over hele gulvet og tegner varme slanger afløb og andet  på plastik. Nu har du et kort over slanger i 1 : 1, så når du senere skal skrue ned oppefra så lægger du tegningen præcis ud og skruer igennem plast og trækker bagefter "skattekortet af. 
Over slanger og varmefordelings plader lægger du gulv gips. som vist nok er eneste materiale der er godkendt til det. 
Der hvor du IKKE har bruse niche lægger du 2 lag ( er der krav om 2 lag så er det 3 lag her ) 
Nu har du plads til at lave fald i bruse niche med flydespartel. Du bruger kanten af sidste gipsplade som leder, og den anden ende af retskinne ( vaterpas) trækkes på kant af afløb. Du kan blive ved med at arbejde med flydespartel under hærde processen som varer 10-20 minutter. Når du skal bruge det på den måde blander lidt mindre vand i end anbefalet på posen. 
Så kommer vådrums sikring med tape langs kanter og afløb o.s.v. 
Husk 3 cm regel. Den siger at bade gulvet kan opfattes som et tæt kar som skal kunne indeholde vand på3 cm dybde over gulvrist før vandet løber ud i tilstødende rum. Det vil sige at du kan blive nødt til at have 1 - 1,5 cm opkant ved / under døren som vådrums sikring også skal op på¨


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har allerede monteret gulvvarme fra stueetage med varme fordelingsplader skruet op mellem strøer.

Gulvet er nu med plankegulv, plant med resten af 1. Sal. Jeg tænker at 12-18mm gulvplader burde gøre det stabilt nok til fliser - men så kom jeg i tanke om det pokkers fald.

På væggene bruges fibo trespo vådrumspaneæer hele vejen rundt.

Kan jeg lave noget med en 12mm gulvplade i bruserniche og 22mm udenfor og så bruge flydespartel for en jævn overgang?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gulvplade i hvad for et materiale som er godkendt som underlag i vådrum og som fliser kan binde på?
Hvis fliser er målet og du ikke vil støbe beton på svalehaleplader så er Elmand's løsning den eneste der mig bekendt er godkendt. Du kan også bygge det op i træ men så er eneste godkendte slutbelægning vådrumsvinyl.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-05-2022 00:56:00

Gulvplade i hvad for et materiale som er godkendt som underlag i vådrum og som fliser kan binde på?
Hvis fliser er målet og du ikke vil støbe beton på svalehaleplader så er Elmand's løsning den eneste der mig bekendt er godkendt. Du kan også bygge det op i træ men så er eneste godkendte slutbelægning vådrumsvinyl.

/BOFH 

Jeg troede ellers at krydsfiner (evt. Meranti) med LIP vs-30 vådrumsmembran, ditra-25 belægning skulle være OK til vådrum med fliser.

Så må jeg tilbage til tegnebordet.
BOFH skrev den 07-05-2022 00:56:00

Gulvplade i hvad for et materiale som er godkendt som underlag i vådrum og som fliser kan binde på?
Hvis fliser er målet og du ikke vil støbe beton på svalehaleplader så er Elmand's løsning den eneste der mig bekendt er godkendt. Du kan også bygge det op i træ men så er eneste godkendte slutbelægning vådrumsvinyl.

/BOFH 
Så vidt jeg forstår er der da enkelte løsninger udover svalehaleplader? Eksempelvis: 
https://mira.eu.com/Files/Files/Brochurer%20DK/Brochure-EPS%20og%20vaadrum-DK.pdf
Jeg har aldrig selv lavet løsningen, men de skriver selv den er godkendt. 
Derudover så er løsninger med dobbeltmembran og fiberbeton på et pladelag så vidt jeg ved også godkendt? 

Evt. se model 6 i denne pjece? 
https://gi.dk/media/znhfeyn5/gode-v-drum.pdf
Du bruger gulvgips plader som jeg beskriver, med et lag mere uden for bruseniche. 
Så må du acceptere at "gå op " i badeværelse bare du husker opkant så 3cm regeloverholdes. 
Hvis det nu er plant med omkring liggende rum så er der ikke andre løsninger. " Vandets vej " er nedad, og det kan man ikke lave om på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også