Isolering tykkelse

Hej😊

Vi skal i gang med renovere vores hus fra 67 samt lave en tilbygning. 
Huset er nu 90 m2 og bliver udvidet til 120 m2

Vi skal have gulvvarme i og vores tegner siger vi skal have 350 mm isolering og vi vil fortryde det hvis vi kommer mindre i.

Men med de prisstigninger der er sĂ„ er vi mere til 300 mm. SĂ„ spare vi bĂ„de pĂ„ isolering og sand samt fjernelse af gulv. 
Vi har nemlig et lidt stramt budget. 

Vi bor et sted med billigt fjernvarme. 

SĂ„ har lige et par spĂžrgsmĂ„l som jeg hĂ„ber i kan hjĂŠlpe med. 

1. Har vores tegner ret i det?  
Mit eget gĂŠt er at det nok bliver hĂžjst et par hundrede kroner billigere om Ă„ret med 350 mm. 

2. Efter hvad vi har fĂ„et at vide sĂ„ er 300 mm lovkrav. Men sundolitt climate reklamer med at det er 20 % bedre. 
Kan man sĂ„ nĂžjes med 260 mm sundolitt climate? 

Det skal lige siges at vi ved ikke hvad der er under vores gulv, sĂ„ hvis vi skal grave en halv meter ned sĂ„ lĂŠgger vi selvfĂžlgelig mere isolering. 




6 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce
kender ikke lovgivningen, men om det er 300 eller 350 mm, gĂžr ikke den helt store forskel..

Vi prĂžver igen, i morgen --
Du skal isolerer 300mm for at overholde Bygningsreglementets krav. Det gÊlder ogsÄ ved en renovering som du pÄtÊnker, sÄ din tegner har ret.

At sparer pÄ isoleringen er det dÄrligste sted at spare ved renovering af et hus.
Denne bruger er slettet og ikke lĂŠngere aktiv.

1) nej, SÄ lÊnge man kan pÄvise at det man gÞr er rentabelt er det lovligt og tegneren kan hoppe i havet (bygningsreglement 2018 §274).

2) ja, mere effektiv isolering betyder at tykkelsen kan reduceres.

I korte trÊk - hvis der kun kan spares nogle fÄ hundrede om Äret ved at fÄ de sidste 50mm isolering med i projektet og det medfÞrer en uforholdsmÊssig stor merudgift at fÄ de sidste 50mm med for at leve op til minimumskravet, sÄ er det helt lovligt at udelade dette arbejde, men du skal kunne fremvise en rentabilitetsberegning der giver dig ret.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH har ret, men trÄdstarter oplyste at budgettet er stramt, sÄ det er nok mere Þkonomisk at vÊlge de 300mm med billigere isolering. Det har din tegner nok taget hensyn til.

At fremskaffe rentabilitets beregninger kan give anledning til diskussioner 
Denne bruger er slettet og ikke lĂŠngere aktiv.
Jeg takker for alle svar. 

Tror bare vi nĂžjes med 300 mm hvis det er muligt. 
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis