Glasliste i plast på vindue af træ

Hej
skal have skiftet glaslister på mine trævinduer og overvejer i den forbindelse at skifte til primo plast glaslister for mindre vedligehold.  Men vil det fungere ift. farveforskel, blegning osv? vinduer er alm hvide dannebrogsvinduer.

vh
Carsten

 

Hej skal have skiftet glaslister på mine... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen: Er det noget du ved eller noget du tror?

Grunden til at glaslister af træ rådner, skyldes manglende vedligeholdelse - så enkelt er det.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror ikke at træ rådner, jeg ved det.

Tidligere var det almindeligt at bundlisten blot var malet træ.  Det er mange år siden at en vinduesproducent leverede det som standard. I dag er det dækket med en alu-profil eller er af plastic. Hvorfor tror du det?

Man kan helt sikkert få glaslister af træ til at holde i mange år, hvis man jævnligt går over dem med en pensel og udbedrer revner. Der er helt sikkert nogen som synes at det er sjovt.


Jeg ved godt hvorfor producenterne dækker med alu-profiler eller plastik - de kan ikke finde ud af at lave vinduer der holder.   

Flere at mine vinduer er de oprindelige da huset blev opført i 1895. Et enkelt var der råd i bundstykket som var såre simpelt at udskifte.

Omkitning i tide klares i en håndevending.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man brugte ikke glaslister i 1895. Jeg kan ikke se relevansen i dit indlæg.

Du skal selvfølgelig have lov til at drømme tilbage til de gode gamle dage, men det hjælper ikke på trådstarters problem.
Tak for inputs’ne. Jeg har fundet en løsning og går med trælister.

God dag:-)

 

Annonce
GodeVen: Det var derfor jeg foreslog Københavns Listefabrik hvis glaslister i træ var valget. De har det største udvalg til den bedste kvalitet. Glaslister i plast er den ringeste løsning, og det ændre heller ikke på at kittede vinduer holder længere og fås stadig som nye.

Det var dig der påstod træ rådner uanset hvad. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 10-05-2022 12:46:26

...Glaslister i plast er den ringeste løsning ...

Det var dig der påstod træ rådner uanset hvad. 


Hvad er argumentet for at plastic er den ringeste løsning? Irriterer det dig, at de er vedligeholdesfrie i mange år?


Træ rådner, men det er ikke uanset, hvad det udsættes for. 


Det er også min erfaring at glaslister af træ rådner. Er det godt træ og er de behandlet godt kan de holde længe, men det kan være svært at behandle dem godt. 

Vores vinduer er fra slut 90'erne og det maling de har fået fra fabrikken har holdt ca 15-20 år(!) Vi har kun haft huset siden 2010 og da vi flyttede ind det så det ikke ud som om vinduerne nogensinde var blevet malet efterfølgende. I så fald er det gjort af en MEGET dygtig maler. 

I 2015 var flere af glaslisternes maling så medtaget og begyndte at krakellere, så jeg sleb omhyggeligt af der hvor der var problemer og malede med en fin fin vinduesmaling fra flügger. Siden vinduerne blev lavet er næsten alt skiftet til at være vandbaseret maling. Den nye maling holdt ca 1 sæson og den gamle maling falder selvsagt af nye steder.... fordi den er gammel. Så enten skal jeg slibe helt ned over alt og male på ny (med en maling hvis holdbarhed måske er ret kort?) eller også skal jeg købe nye vinduer. 

Jeg er sikker på at både træ og maling var af en bedre kvalitet i gamle dage. Men de gamle dage kommer nok ikke igen. 

På vores nye terassedør har de lavet alle glaslister af alu. Nok i erkendelse af at trælister ikke holder længe. Men hvor længe det bliver ved med at være pænt ved jeg heller ikke. Vores havebord som også er malet alu bobler op under malingen efter 1-2 sæsoner(!). 

En tømrer jeg snakkede med sagde at alt det her plast/alu i kombination med træ var noget skidt. For hvis de ikke kan holde fugt væk fra træet inden under er det bare træet der der rådner, men det ser du først alt for sent. Det er jo bare hans mening - jeg har ikke selv erfaring med det. 

Jeg frygter desværre at vinduer nu om dage er noget der holder 15-20 år. Du kan så lappe på det efterfølgende eller skifte dem ud. 

Køber du rent plast holder de nok længere, men de patinerer virkeligt grimt og jeg savner stadig at se kønne vinduer af plast der ser pæne ud på et hus der er 100 år gammelt. Forstår ikke at de laver samlinger med 45gr smig og så fuger den tynde revne med et materiale der arbejder anderledes end plasten så der bliver samlet skidt i revnen. Kan de ikke bare lave en lodret samling så skidt og vand kan rende af?!? Nå... der røg jeg off-topic. 

 


Jeg tror vi taler forbi hinanden.

Jeg sammenligner glaslister uanset materiale med kittede vinduer. Stod jeg i situationen at skulle have nye vinduer ville jeg ubetinget vælge kittede vinduer med forsatsrammer med termoglas ud fra de erfaringer der er indløbet de sidste mange år. At nye kittede vinduer er ukendt for nogle, betyder ikke at de ikke stadig laves i stor udstrækning.

Flere af husene og gårdene i vores landsby har i de sidste årtier gennemgået ombygninger med bl.a. nye vinduer. De er i samme stil som de oprindelige og fremstillet på maskinsnedkerier til priser der tåler sammenligning med dem der tilbydes hos den lokale byggepusher. 

Forskellen er, at vinduerne fra maskinsnedkerierne er med kitfals hvor termoruderne sættes i forsatsrammer. 

Den egentlige forskel ligger nok i at landsbyboerne hellere lytter til erfarne fagfolk end en tilfældig studentermedhjælper hos den lokale byggepusher.

Kitfalsen males inden glasset kittes for at forhindre olien trækker ned i træet og kitten derved sprækker. Det er almen viden som glarmestrene gerne fortæller. Når termoruderne monteres som indvendige forsatsrammer forlænges levetiden ganske betragteligt. Det kan samtlige glarmestre også bevidne. 

Den samlede løsning baseret på solide erfaringer overhaler de gængse standard vinduer med glaslister med flere hestelængder holdbarhedsmæssigt til en pris der er konkurrencedygtig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også