Badventilator

Hej venner.

Vi er førstegangskøber af et hus fra 84. På badeværelserne er der i loftet udluftning i form af den manuelle slags man trækker i vha en snor. Klapventil bliver den vidst kaldt. Disse kunne jeg godt tænke mig at få skiftet ud med en med blæser i og eventuelt fugtstyring.
Er jeg så heldig, at det er så simpelt som at finde en der passer i diameter og sætte i, eller er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

Med venlig hilsen!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den skal naturligvis tilsluttes til strøm. Så du kan købe en med timer. Det betyder at den kører når lyset er tændt og derefter i indstillet antal minutter efter. 
Men kan også købe med fugt måler, men det har jeg erfaring med er meget vanskelig at indstille. Så pludselig midt om natten medens man drømmer allerbedst så starter den skide ventilator op. 
Er det med timer så skal der 3 leder ledning/kabel hen til den fra lampestedet ( 3 leder uden jordleder ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Velkommen til LDS!

Det er garanteret en firkantet klapventil, men er der rundt rør bag klapventilen eller er det et firkantet metalrør hele vejen på til taget. Du skal lige sikre, at du kan finde en overgang, der passer og at det kan monteres uden at det ender med at overgangsstykket sidder under lofthøjden.

Mvh. AllanE
Tak for svar. Jeg er med på den skal tilsluttes strøm - jeg regner med at trække strøm fra loftlampen. Jeg ved godt, at det ikke er sådan man gør det men løsningen er også kun midlertidig. et års tid eller to så skal badeværelserne have en tur alligevel.

@AllanE Det er en firkantet klapventil ja, med firkantet rør bagved.
Du skal skrue klappen af, og finde ud af hvilket rør der er bagved.

De mindste ventilatorer til bad i normal handel er til ø100. Hvis røret har en bredde på 100 mm eller større burde du kunne finde en ventilator, der passer. Desværre er en del passive udluftninger med rør på 75 mm. Hvis det er tilfældet, kan det blive problematisk at finde en løsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis