Placering af stikkontakt bag vaskesøjle

Ved at lave bagvæg til nyt bryggers og prøver at finde den optimale placering af indmuringsdåsen til vaskesøjlen.
I det gamle bryggers havde elektriker sat stikkontakterne lige bag isoleringen af tørretumbleren, så maskinerne måtte rykkes 5cm ud. Jeg vil gerne ramme en placering hvor vi kan få maskinerne så langt ind som muligt.

I øvrigt det samme med vandtilførslen, hvor jeg lige nu har et pex-rør op i væggen 15cm til venstre for midten af vaskesøjlen. Det bliver dog VVS'ers opgave, jeg vil bare gerne kunne holde øje at det ikke bliver placeret et problematisk sted.

Vi har ikke købt nye maskiner endnu, så må meget gerne være en placering der vil fungere generelt (eller i hvert fald fungerer hjemme ved jer). 
Maskinerne går helt til hjørnet af rummet og til højre for maskinerne kommer der formentlig til at være et form for vaskeskab, måske helt til loft. Det er hustruens afdeling.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo placere det i vaskeskabet, både el og vvs, så er det også nemmere og koble det hele til og fra..
Jeg ville helt sikkert placere dem lige over tørretumbleren.

 Det bliver da både besværligt at tilskære bagpladen på skabet, grimt og upraktisk med stik i et skab. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Det er eb MEGET normal metode at sætte stikkontakter i f.eks et skab ved siden af det er hverken besværligt eller upraktisk og grimt. Man ser ikke stikkontakterne, desuden skal de jo kun bruges når tumbler/vaskemaskine skal afmonteres og det sker vel med 5-10 års mellemrum så det kan jeg ikke se noget problem i.  
Det er jo en smagssag. Jeg ville hellere kunne bruge skabet fuldt ud uden at skulle have stik derinde.

Jeg syntes at det helt åbenlyst mere besværligt at tilpasse et skabsmodul, bagbeklædning mv. til stik, end bare at sætte skabet op.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Kan kun sige at som elektriker vil det nok tage mig ca. 25 sekunder at bore et hul i bagbeklædningen med et passende kopbor….. besværligt ikke i min verden. Men som du selv siger vi har alle forskellig smag, og jeg fylder nu sjældent mine skabe så meget at et par stikkontakter der skal bruges hvert 10. År sidder i vejen.
Det vigtigste er, at det er muligt at komme til stikket, uden at skulle flytte på maskinerne. Strømmen går altid på de mest ubejelige tidspunkt, og så er det nu engang rart at kunne trække stikket ud, uden at skulle trække maskinerne ud.
Og i dette tilfælde, hvor der vel alligevel skal være vand og afløb i skabet ved siden af, for at få maskinerne helt tilbage til væggen, så kan el passende placeres dér.
Tak for alle svarene. Skabet ved siden af skulle have været et vasketøjsskab, med skråskuffer. Så ikke nemt at komme til dér heller. Endnu værre, så overvejer min hustru om hun hellere vil holde pladsen fri for at få mere lys fra vinduet. Så er der i hvert fald ikke andet valg end bag maskinerne. 

Jeg kan i øvrigt sige at Multipor er det mest vanvittige materiale jeg nogensinde har arbejdet med. Vidste godt det var porøst, men godt nok glad for at jeg kun skulle bygge én bagvæg. Kan heller ikke holde noget som helst, lige før at vægten af en indmuringsdåse synker ned til gulvet igennem pladerne ;) 
Der hvor der normalt er mest plads bag vaskemaskinen er lidt under overpladen. 
Maskinen fylder mest i en stor bue lige bag vaskelågen og så er det ellers overpladen der sætter grænsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har sat den lidt under overpladen. I værste tilfælde er det bare at skære ud og flytte, hvis det bliver helt tosset.
Kan se at der alligevel ikke er en gængs placering af koblingerne på tværs af producenterne.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis