Behandle kældervægge

Jeg har i min kælder nogle vægge hvor der er fugtudtrækninger i bunden af vægge de først 30 cm op.
De har været der siden køb af hus i 2015
Synes egentlig ikke de har udviklet sig yderligere...men lidt svært at bedømme.
Tror det er opstigende grundfugt selvom der er langt ned til grundvand.

Men jeg har NU både varme og genvex dernede, så det kan måske have hjulpet i perioden vi har boet der.
Dog har jeg alligvel valgt at få renset mure op og fjernet det maling der var malet med.
Formodentlig alm. plastmaling.

2 af vægge er renset ind til mursten og pudset op så mursten træder frem.
resten er renset for plastmaling og fugtudtræk og rep. med alm. puds som murstensvægge.

Nu skal det hele males hvidt, men denne gang med noget der kan lade fugten passere.
Hvad bruger man til det?

Katmus
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Silikatmaling, såfremt der ikke er malingrester

Mvh Troels
alt der er diffusionsåbent og ikke organisk, indfarvet hvid puds, kalk maling, eller silikat som før nævnt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har googlet lidt rundt og set at silikat skal have silikatbinder først.
Eller er det lige meget?

Pt. har jeg afrensede mure ind til beton.
De mure der er mursten er blevet pudset op.

Men betonmure er jo ikke helt lige... bør jeg fuldspartle dem eller hvis jeg kan leve med lidt skæve vægge bare silikatmale direkte?

Katmus
Jeg har malet kældervægge med kalkmalingen fra Malgodt. Der skal ikke grundes først (eller binder). Der sker en kemisk process mellem malingen og underlaget, som får den til at hæfte.



Mvh. AllanE
Hvis du spartler dem så skal du være sikker på det er ikke organisk spartel, og igen diffusions åbent. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
katmus skrev den 12-05-2022 10:01:28

Jeg har googlet lidt rundt og set at silikat skal have silikatbinder først.
Eller er det lige meget?

Pt. har jeg afrensede mure ind til beton.
De mure der er mursten er blevet pudset op.

Men betonmure er jo ikke helt lige... bør jeg fuldspartle dem eller hvis jeg kan leve med lidt skæve vægge bare silikatmale direkte?

 Rå overflader skal altid have silikat grunder inden silikat maling. Hvis du kan leve med de skæve vægge er det bare at gå i gang med at grunde 

mvh
Malermester Ingemann

https:/www.maler-ingemann.dk
Har talt med Becker som siger at silikat også er godt, men igen kræver helt 100% afrensede vægge.
Han siger at den plastmaling han sælger i dag også er diffusionsåben.

han vil rigtig gerne sælge silikat, men hvis jeg har varme og genvex som jeg har, så tror han nu at diff. åben plastmaling er godt nok.

Svært at beslutte.
Men når vægge ikker 100% afrensede, så er det måske ris til egen r.. at smøre silikat på? :-)

Katmus
Har lidt svært ved at tro på dén med diffusionsåben plastmaling til kældervægge.

Om noget er diffusionsåben er ikke "enten-eller", men mere HVOR åbent det er. Selv med en kalk eller silikatmaling vil væggen blive mindre og mindre diffusionsåben for hver gang man maler.

Graden af diffusionsåbenhed, dvs. modstanden mod gennemgang af vanddamp, kan måles i det der hedder PAM-værdi. Det er en skala fra 0-100 hvor 0 er HELT åben og 100 er HELT lukket. Eller det kan opgøres i Z-værdi (typisk brugt til dampspærre mm).

Så ift. malerens plastmaling, så kan man teoretisk set slippe afsted med at kalde næsten alt for diffusionsåben, så længe det ikke har en PAM-værdi på 100 (hvilket intet maling har).

Mvh. AllanE
Hej hold dig fra skrammel plastik maling, fugten ophobes bag malingen og forårsager udbulinger på væggen og pudset falder af. jeg har brugt 3 mdr på at banke alt puds af i min kælder som har genvex, varme på, omfangsdrænet og grundmurs plader fordi tidligere ejer mente jeg skulle have noget at bruge mine aftener på. Endvidere giver akryl god grobund for skimmel
Det bliver silikat.

Så er det bare hvilken..

kan få denne til rigtig god pris

https://beckers.dk/product/silikatmaling

Katmus
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også