Gulvhøjde - niveau forskel ml. tilbygning (spånplader) og oprindeligt bygning

Hej igen herinde

i den oprindelige del af vores parcelhus, som vi lige har overtaget og i gang med at renovere, er der i dag et flot fletparket gulv (3-stavs hollands mønster, tror det er af mærket Kährs).
 I tilbygningen som blev lavet engang i 80'erne (ca 30m2), er der i dag spånplader, som jeg i går kunne se er lagt på nogle strøer eller lægter og med leca kugler under. Jeg mener at der er betongulv helt forneden. 

Jeg vil gerne have samme fletparket gulv i tilbygningen, men ved at lægge klikgulvet (15mm) direkte ovenpå spånpladerne, vil der være en niveauforskel på 15mm....hvad kan jeg gøre? 

Jeg kan godt leve med den lille højdeforskel, men det kan min bedre halvdel ikke: (...
Skal spånpladerne op på  nye lægter/strøer (eller hvad spånpladerne nu er lagt på), som er 15mm lavere end nuværende?  

Andre smarte overvejelser? 
Mange tak på forhånd.



MVH Nazim
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med bare at lægge et lag plade ovenpå de eksisterende i den ønskede tykkelse?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH - jeg tænker at det vil være et større arbejde for mig at lægge et lag plade på de eksisterende gulve, som udgør 130m2. Det vil kræve at jeg får dem taget op, lagt spånplade/plade under, og på med gulvene igen.

Så må det næsten være lettere at finde en løsning på de 30m2 i tilbygningen, som pt. er på spånplader.?

V/Nas

MVH Nazim
I kan hive spånpladerne af, og lægge et selvbærende parketgulv, med det ønskede mønster. Afhængig af afstanden mellem strøer, er et selvbærende gulv typisk 22-25mm tykt. gulvspån er normalt 22mm, så det kommer til at gå op, hvis i udskifter spånen.

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren,

problemet er at hvis jeg skal matche gulvtype og model med den oprindelige del af huset (130m2), så er det pt. kun lykkedes mig at finde samme gulv som 3-stavs lamelparket i 15mm og ikke i 22-25mm desværre. 

Så tænker umiddelbart 2 alternativer: 
1) undergulvet med spånplader (30m2) skal ændres, tages op og der skal findes andre lægter der er lavere end nuværende så højden falder med 15mm - ved dog ikke om dette muligt overhovedet? tænker næsten at det nuværende gulv i den oprindelige del af huset må være bygget på en sådan måde (beton=>undergulv af en form=>3-stavs lamelparket...

2) jeg køber helt nyt klikgulv til huset og monteret ovenpå eksisterende gulv (130m2) og tilbygningen med spånplader (30m2)...På denne måde får jeg helt nyt gulv ,meeeeen en noget større udbetaling og i øvrigt et ret pænt gulv, som er der i forvejen....jeg prøver at tage nogle billeder senere i aften og lægge op

Jeg hælder klart til at finde en løsning til alternativ 1...men skal bruge noget hjælp hertil da jeg har aldrig har rodet med dette område tidligere...

/n



MVH Nazim
Hvis der er plads under sånpladegulvet, kan du godt sænke det. Hvis man er en smule heldig, kan der kappes 15mm, af de eksisterende tårne, således at strøerne kommer ned i ønsket niveau. Det koster nogle nye spånplader, da de ofte er limet, og derfor må skæres i stykker, men det er klart den billigste måde at opnå det ønskede resultat.

Elektronikteknikeren
Annonce
Har du overvejet ecopearls til at oprette gulvet. Det fåes bla. ved gulvlageret. Det er noget trædefast granulat du lægger ud i den ønskede tykkelse, retter det af og lægger et dertilegnet pladelag oven på og til sidst et gulv. 
@gregersen - umiddelbart er det også den løsning- jeg tror/håber vil være billigst - skal dog finde en gulvmand i Nordsjælland der er til at tale med mht pris :) 

@chrisbo - den med ecopearls kendte jeg ikke til. det lyder også til at være et godt alternativ, såfremt den med afkortning af eksisterende tårne/strøer med 15mm ikke er muligt.

MVH Nazim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis