Udskiftning af loftsplader med gipsplader

 Hej herinde.

I forbindelse med renovering af vores parcelhus, vil jeg lige høre jeres mening omkring udskifting af nuværende loftsplader med gipsplader.
Jeg fik at vide at tidligere ejere, at loftspladerne skulle være til at fjerne ved at afmontere sidelisterne og at der var lavet dampspær (mener jeg at huske) nedenunder, således at det skulle være lige til at sætte gipsplader op i stedet? 

En anden har fortalt mig, at man blot kan skrue gipspladerne direkte op i de eksisterende loftsplader og begynde at spartle på disse? Er der i dette tilfælde noget særligt at være opmærksom på ift. fugt/dampspærre osv? 

igen, takker på forhånd for jeres hjælp.

mvh 
Nas....

MVH Nazim
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt skrue gipsplader igennem gipsfliserne op i den gamle forskalling, men dampspærren ovenover er ofte noget utæt alukraft så jeg ville pille det hele ned og lave nyt. Du kan ofte se dampspærren ved loftdåser til el.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja det tænker jeg også giver bedste mening. Kan den eksisterende forskalling genanvendes til gipspladerne sammen med ny dampspærre eller er det bare bedst med helt ny komplet konstruktion?

MVH Nazim
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nas29 skrev den 04-05-2022 14:03:43

Ja det tænker jeg også giver bedste mening. Kan den eksisterende forskalling genanvendes til gipspladerne sammen med ny dampspærre eller er det bare bedst med helt ny komplet konstruktion?

Der er du nødt til at se på beskaffenhed af den gl forskalling når du har fået det gamle gips ned. Hvis de ikke er flækket/revnet og sidder med korrekt afstand for at passe til de nye plader (og loftet ellers er lige) er der ikke noget i vejen for at genbruge dem, evt give dem en skrue ekstra op imod spærene.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også