Fra trægavl til pudset gavl

Ifm et tagprojekt hvor vi går over til letbetontagsten, så skal vi også have skiftet gavle og stern. I den forbindelse overvejede jeg en alternativ løsning til de trægavle jeg pt har. 

Kan man sløjfe trægavlen som den er, trække den ind, så man kun har udhæng i selve taget og så mure op med lecablokke (eller lignende let materiale) og fuldpudse det med net, så det kommer til at ligne noget allá det sidste billede nedenfor? 

Vi har sammenlagt 3 gavle. To er helt regulære, hvor der under trædelen bare er en murstensvæg, med hulmur og så en intern lecavæg. Men på tredje gavl er der en rem øverst på muren, da det er en gammel garage der har fået skråt tag bygget ovenpå. Så hvordan håndterer man det? Kan man bygge et skelet med plader man kan pudse på i stedet for decideret at mure op med lecablokke e.lign.? Sålænge det ser rigtigt ud udefra så har jeg ingen fine fornemmelser om at det skal være fuldmuret, bygget i murematerialer e.lign. Hvad end der virker i længden er fint med mig. 
Nogen bud?

Hvordan ville man gribe opgaven an?


Mvh.
Michael Lind Mortensen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil da være muligt, men med lidt problemer.
Når gavlen mures op skal der være overliggere over ved vindues åbninger, Der vil blive et par hjørner i hver side hvor den murede gavl møder udhæng ( dit hus har en anden type udhæng som det viste eksempel ) Så kan en enkelt stens mur alene ikke holde. Men ved at bygge dobbelt i et par søjler bagpå kan det komme til at holde. Den trærem kan man ikke mure ovenpå så den skal fjernes, hvis ikke den bærer noget. Til slut vil dit hus overhovedet ikke få samme stilrene udtryk som dit sidste eksempel. Du har jo mursten nederst.
Jeg ville helt sikkert også trække gavlen ind, men beklæde den med fiber cement plader som ikke pudses. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-05-2022 22:33:20

Det vil da være muligt, men med lidt problemer.
Når gavlen mures op skal der være overliggere over ved vindues åbninger, Der vil blive et par hjørner i hver side hvor den murede gavl møder udhæng ( dit hus har en anden type udhæng som det viste eksempel ) Så kan en enkelt stens mur alene ikke holde. Men ved at bygge dobbelt i et par søjler bagpå kan det komme til at holde. Den trærem kan man ikke mure ovenpå så den skal fjernes, hvis ikke den bærer noget. Til slut vil dit hus overhovedet ikke få samme stilrene udtryk som dit sidste eksempel. Du har jo mursten nederst.
Jeg ville helt sikkert også trække gavlen ind, men beklæde den med fiber cement plader som ikke pudses. 

Tak for rådene - Jeg fik vist ikke forklaret mig helt præcist nok dog. Jeg har naturligvis tænkt mig at pudse det hele - ikke blot gavlen. Så det er for at sikre en ren overgang mellem de nuværende mursten og så gavlen. Det var af samme årsag jeg overvejede om man kunne montere byggeplader e.lign. man kan pudse direkte på, da de jo så ikke vil veje noget særligt, men stadig kan monteres så de flugter rent med væggen og (måske) pudses uden revne vha. net. Hvis der er et skelet bagved, så er problemet omkring enkelt vs. dobbelt stensmur vel også underordnet, da skelettet bør kunne holde pladerne i sig selv ligesom de kunne holde fibercementplader - eller hvordan? 


Mvh.
Michael Lind Mortensen
Med byggeplader der kan pudses på mener jeg sådan noget som dette: https://www.knauf.dk/produkter/lette-byggesystemer/byggeplader/udvendige-byggeplader/aquapanel-outdoor/ eller dette: https://www.fermacell.dk/dk/produkter/cementbaserede-plader/powerpanel-hd

Jeg ved ikke om det reelt vil virke - om nettet vil holde mur og plader sammen uden at sprække, eller om det er umuligt. Men rent intuitivt, så virkede det som en simpel løsning på problemet. Let vægt og muligt at lave uden yderligere murerarbejde end pudsningen - selv der hvor remmen er i spil - eller er der noget jeg overser?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis