Nyt isoleret skur i haven. Mangler hjælp til tegning og detaljerne.

Jeg skal i gang med at bygge skur - som så mange andre på dette forum    Jeg har kigget grundigt omkring samt lavet en del research. Det betyder selvfølgelig at man støder på lidt modstridende oplysninger hist og her. Derudover er jeg også bare kommet i tvivl om flere detaljer i min tegning, som jeg sidder og roder med lige nu (Sketchup Make 2017).

Det jeg vil, er at bygge et isoleret skur i haven på omkring 10-11 km2. Jeg har nogle begrænsninger i forhold til størrelse og placering da vores have ikke er ret stor. Jeg er fx nødt til at bygge det forholdsvist tæt på hæk  og skel (regner med 50-80 cm fra hæk), så begrænsningen med højde på max 250cm fra skel (250cm) er jeg klar over. Jeg har ikke andre småbygninger i haven udover et gammelt skur som skal rives ned.

Jeg har bygget mindre projekter indenfor, renoveret hus i form af vægge etc, men aldrig bygget et skur fra bunden. Jeg har derfor brug for hjælp til forskellige detaljer i konstruktionen etc.
Først lige en beskrivelse af hvad planen var/er, og så går jeg ind i detaljerne bagefter. Beklager det bliver lidt langt ;)

Det meste af inspirationen kommer fra dette forum og fra disse artikler:
  1. https://goerdetselv.dk/bygninger/redskabsskur/temapakke-byg-skur
  2. https://goerdetselv.dk/bygninger/redskabsskur/skur-med-geniale-detaljer
  3. https://goerdetselv.dk/bygninger/redskabsskur/nemt-skur-med-laekre-detaljer
  4. https://goerdetselv.dk/bygninger/redskabsskur/skur-med-fuld-isolering
  5. https://handyman.dk/toemrer-snedker/montage-og-nybyg/byg-selv-et-redskabsskur-og-cykelskur/?side=1
Skuret skal ikke være frostfrit, og jeg ønsker heller ikke en varmekilde derinde. Men så vidt muligt vil jeg gerne bruge det til at opbevare værktøj etc. Jeg har læst mig frem til at jeg derfor ikke behøver dampspærre , når jeg ikke har tænkt mig at varme det op. Jeg satser på temperaturen kan holde sig lige over frysepunktet om vinteren. Måske er jeg naiv hvad det angår   ? Erfaringer modtages gerne her.

Min tanke var at bygge skuret op omkring et skelet af 97*97 trykimprægneret stolper som fx disse. I bunden skal der være 47x150 trykimprægneret strøer som disse, hævet over jord - ca 10cm. Iøvrigt går jeg ud fra de reelt måler 45x145, er det ikke korrekt antaget? Det er hvert fald det mål jeg har brugt i min tegning   . Som spær; igen 47x150 (45 x 145) spærtræ som disse.

Planen var at bygge bundremme først (i støbte stolpefødder), herefter sætte stolper op i hjørnerne samt "fylder ud med" reglar som disse - imellem skelettet samt til opbygning af døråbning. Herefter ville jeg lægge spær, og stive af med OSB-plader indvendigt og i loftet. Der skal 100mm isolering i væggene og 140mm isolering i loft - oven på OSB-plader. Jeg tænkte noget billigt isolering a la det her fra Jem & Fix.

Oven på spær skal der igen nogle 18mm OSB-plader - eller krydsfiner, og så tagpap på til sidst engang. Uden på væggene; noget vindpap - naturligvis og så afstandslister a la dem her. Og til sidst en form for klinkbelægning (med noget "musestop" også i bunden).

Strøerne skrues fast med stolpesko i bundremmen. Der smides noget ”net” imellem, og så isolering her også (140mm). Oven på strøerne kommer der igen 18mm OSB-plader (Hey, de er forholdsvis billige   )

Spørgsmål 1:
Er det overkill at bygge "skelettet" op som på billede 1, med så mange stolper? Bundremmen er lagt i stolpefødderne, og der er lavet "haksamlinger" i hjørnerne. Tanken var at bygge dette først, så det var nemt at rette af og få det hele i vatter. Jeg havde så tænkt mig at stille stolperne i hjørnerne, og skrue dem fast med vinkel beslag som disse.

Grunden til at jeg er i tvivl, er at når spær først kommer på og reglar smides i væggene samt plader indvendigt, så er skuret muligvis stift nok uden en toprem af 97x97 stolper? Reglar kan måske bruges i stedet tænkte jeg? (se billede 2 - hvor topremmen dog stadig er stolper - markeret med blå)

Forslag og forbedringer modtages gerne generelt om opbygningen, der kan ses på billederne.

Spørgsmål 2:
Jeg har smidt nogle reglar på siderne af bjælkerne, men er igen i tvivl om det er overkill? Mit ræsonnement var at jeg ellers ikke ville have noget at skrue OSB-pladerne fast på - i siden. De kan ses både på billede 2, og billede 3 (indvendigt med plader på).

Spørgsmål 3:
Jeg læste i artikel nummer 4 foroven, under kapitlet ”Vægge”, at det er en fordel at have færre stolper - ”så undgår man kuldebroer”. Derfor har jeg fx ikke sat reglar op med fx 60cm afstand. Jeg tænker grunden er de 18mm plader der sættes op på indersiden - Det er dem der gør konstruktionen stærk nok. Men hvad mener folk om det? Giver det mening, og giver det mening i min situation (der er nogen mål på billede 2 - ikke nødvendigvis de helt endelige mål, men tæt på)?

Spørgsmål 4:
Jeg er kommet meget i tvivl om hvad den bedste afstand er imellem strør og spær. Jeg har lige nu 60cm imellem (kant til kant). Men jeg hører at man skal måle fra center af spæret/strøen/reglaren? Er det korrekt? I det tilfælde vil der fx imellem mine strør være: 55,5cm. Isoleringen fra jem og fix - og andre steder i øvrigt også, står til at være 60cm bred. Og så læste jeg andre steder, fx her (andensidste kommentar), at man måler fra center af. Hvad er mest korrekt?, og er isoleringen jeg har linket til fra ISOVER rent faktisk ikke 60cm, men mindre end det? Det betyder jo noget for hele tegningen om man generelt måler på den måde hvis det er.

Spørgsmål 5:
Skal OSB-pladerne i øvrigt skrues fast på langs eller på tværs af strøer/spær? Er mit eksempel på billede 4 forkert eksempelvis?

Kommer muligvis på flere spørgsmål, men starter her.  På forhånd tak.


...Allan
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er godt nok meget tegnearbejde for så simpelt et skur. De fleste, mig selv incl. ville bare knalde 4 stolper op, en bundrem på og så sætte lodrette reglar op med den afstand der passer til beklædningen.

For at svare på dine spørgsmål i stedet:
1. Ja, alm. reglar er rigeligt.
2. Ja, udskift dem til lodrette reglar der passer til yderbeklædningen.
3. Igen det er vigtigere du har noget at sømme på på ydersiden. Klinkbeklædning er vandret, så det skal understøttes lodret. Indvendig samler du bare fer og not på osb pladerne med flyverstød.
4. Normalt laver man 55,5 mellem da det passer med isoleringen. Da isoleringen er nem at skære til er det vigtigere målene passer med de andre materialer indvendigt/udvendigt.


Selvbygger med stort S. 
Tak for svar!

Det er godt nok meget tegnearbejde for så simpelt et skur. De fleste, mig selv incl. ville bare knalde 4 stolper op, en bundrem på og så sætte lodrette reglar op med den afstand der passer til beklædningen.
Jeg har lidt tid inden det skal bygges - da jeg først skal have lagt nye sten på terrassen. Min uerfarenhed gør også at jeg gerne vil være godt forberedt inden jeg går i gang med noget jeg ikke har nogen erfaring i.   
 
1. Ja, alm. reglar er rigeligt.
Ok. Er det også tilfældet for de resterende topremme - topremmene på langs? Kan de også blot være reglar efter din mening? Hvad med midterstolpen er den også overkill? Jeg kan jo lige så godt spare på træet hvis det er muligt   . Jeg havde tænkt mig at understøtte strøerne med nogle fliser på midten alligevel.

2. Ja, udskift dem til lodrette reglar der passer til yderbeklædningen.
3. Igen det er vigtigere du har noget at sømme på på ydersiden. Klinkbeklædning er vandret, så det skal understøttes lodret.
Ok. Måske har jeg begået den fejl at jeg har ladet mig "inspirere for meget" af artiklen med isolering. Her er skuret beklædt lodret. Derfor er der ikke så mange lodrette reglar, da det skal understøttes vandret – vil jeg tro? Måske skal jeg i stedet blot sætte reglar op med 60cm mellemrum, så jeg har til beklædningen (som du siger), og så smide isolering i lodret - i stedet. Er det sådan det skal forstås?

Dermed er der nok for pladerne at skrue til - også selvom der ikke er noget i hjørnerne?

Indvendig samler du bare fer og not på osb pladerne med flyverstød.
Ok, og det betyder at samlingen godt må ligge i et mellemrum - går jeg ud fra?   Men er der noget der taler for den ene eller den anden retning ellers?

4. Normalt laver man 55,5 mellem da det passer med isoleringen. Da isoleringen er nem at skære til er det vigtigere målene passer med de andre materialer indvendigt/udvendigt.
Ok. Så vil jeg benytte det som udgangspunkt i stedet. Går ud fra der ikke er noget at være nervøs for så, selvom alle pakker med isolering skriver 60cm bredde?

Ellers andre ting jeg bør tænke på?

Og igen, tak for hurtigt svar. Virkelig værdsat!
kuldebroer af træ i et uiopvarmet skur vil ikke bekymre mig  - Bolius angiver værdi for fytretræ på 1,2 for isolerings materialer 0,3-0,9. - husk isolering af tag. I Sverige må der stadig bygges boliger i massivt træ uden isolering - Sverige er ikke varmere end DK: Overvej hvad det vil koste at holde det frostfrit - 

 

Alt “normal” kvalitets isolering der sælges i Danmark er 560 mm med mindre du køber skillevægsbatts de er 445 for det passer med gipsplader på 90 cm.  isoleringen skal naturligvis sidde i spænd derfor skal der trækkes 5 mm fra bredden.

Hold bare fast i 145 mm toprem, og der skal naturligvis være en eller anden understøtning til osb pladerne i hjørnerne.

Selvbygger med stort S. 
as.dk skrev den 03-05-2022 21:14:55
3. Igen det er vigtigere du har noget at sømme på på ydersiden. Klinkbeklædning er vandret, så det skal understøttes lodret.
Ok. Måske har jeg begået den fejl at jeg har ladet mig "inspirere for meget" af artiklen med isolering. Her er skuret beklædt lodret. Derfor er der ikke så mange lodrette reglar, da det skal understøttes vandret – vil jeg tro? Måske skal jeg i stedet blot sætte reglar op med 60cm mellemrum, så jeg har til beklædningen (som du siger), og så smide isolering i lodret - i stedet. Er det sådan det skal forstås?

Dermed er der nok for pladerne at skrue til - også selvom der ikke er noget i hjørnerne?
Du kan vælge beklædning der enten skal monteres vandret eller lodret og du skal derfor have lister inden under der vender vinkelret på din yderbeklædning


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis