Fjerne "gardinkasser" fra 70'er parcelhus (myresjøhus)

Hej herinde,
dette er min første tråd som ny husejer af et 70'er parcelhusi Nordsjælland.
Vi har lige overtaget huset og er i gang med skrabe gammelt tapet af væggene. 

På alle værelserne er der gamle "gardinkasser" (sorry ved ikke rigtigt hvad det kaldes), som vi ikke er så frygteligt glade for. Vi kunne godt tænke os at tage dem ned, så der er mere eller mindre plant over vinduet - det samme gælder den som er monteret langs væggen til højre for vinduet - se billede 2. Vi er dog bare ikke sikre på hvad der gemmer sig derinde - altså er der nogen former for isolering, bærende elementer eller lignende, der gør at vi ikke bare kan tage dem ned, få det spartlet op og på med filt?

Hvis der er nogen som har erfaringer med dette vil det være en kæmpe hjælp??

mange hilsner
Nas

MVH Nazim
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I gamle dage dengang mor var knægt, havde man kapper foran gardinerne. Det er det, du ser som faste kapper. Prøv at tage en af dem ned. Der er sikkert ikke noget inde bagved, som skal holdes fast af kappen.

fase
Du vil nok opleve at loftet er meget anderledes bag kapperne eller helt mangler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ev elmand skrev den 03-05-2022 18:50:46

Du vil nok opleve at loftet er meget anderledes bag kapperne eller helt mangler. 

Du har ret, men sommetider koster ændringer noget, og måske skulle man begive sig ud i at prøve og dermed få erfaringer. Af erfaring bliver man klog men sjældent rig.  


fase
Det er derfor at Fabrins forslag med at starte med 1 stik i f.eks. et værelse vil være god. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, tænker også at jeg vil lægge ud med en af kasserne. Men hvis det begynder at ligne at der skal laves alt muligt med isolering, damspær mv så kommer pladen fluks tilbage igen :). Det tør jeg simpelthen ikke pille ved alene... 

MVH Nazim
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Alternativ kan du pille gardin stang ned og køre med rundsav så det nederste stykke saves af. Så er "blot" et stykke væg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det har faktisk tænkt mig at gøre, da enkelte at vinduerne (dem med trælåger og insektnet)  rammer lidt på. Men stadig , det er lidt øv med nogle kasser der stikker ud :) ....

ps. havde lige en ven forbi i går, som åbenbart har nogle lignende "gardinkasser", men flere steder i huset. Han nævnte at der sagtens kunne lægge skjulte kabler derinde...så det må jeg lige være obs på, udover eventuel murrem, dampspære/isolering. 

MVH Nazim
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også