Behandling / slibning af nyere træterrasse i jatoba

Hej kloge mennesker, (tidligere postet i anden kategori, men ingen respons, så nu prøver jeg lige her)
vi flyttede i vores nybyggede hus for små 2 år siden. Sammen med huset har vi fået lavet en rigtig lækker terrasse i jatoba træ på cirka 65 kvm. Vi valgte at få den lavet med skjulte skruer, til trods for at vores tømrer fortalte at kontakten ved tømrerhandlen så ud som om han var ved at dejse om ved tanken om det... dette da træet er ekstremt hårdt og stærkt træ, og de har haft uheldige episoder før med skjulte skruer og derved knap så stærkt fæstnet som ved synlige skruer der har mere at holde fast i. 

Det er overordnet set gået fornuftigt... terrassen har givet sig en smule, og nogle få brædder har givet sig så meget at træet er flækket ved skruen, med det resultat er brædden fx er hævet lidt i den ene side, eller enden ikke holdes helt ned til strøen og er løs og løftet nogle mm. 

Jeg er ikke bange for selv at give mig i kast med at udbedre dette - har købt nogle 15 mm propper og et godt 15mm forstner bor. Jeg lavede et par prøver den anden dag hvor jeg først lavede 15 mm hul, borede derefter for til skruen, og skruede brædden fast til strøen. Herefter sleb jeg området omkring lidt ned for at kunne se årer og farve, puttede lidt trælim til udendørs i hullet og banke en prop i der matchede farven nogenlunde og sleb ned. Resultet er blevet rigtig fint synes jeg.

Så umiddelbart tænker jeg fint jeg kan reparere terrassen på denne måde og få et godt resultat, men lige nu er der så de steder jeg har repareret hvor træet er rød / orange mens resten af terrassen er patineret over årene og blevet grå. Det er ikke så kønt - det klart det vil være midlertidig og de slebne områder over tid også vil blive grå som resten.

Vi var dog også i starten meget i tvivl om, hvorvidt vi ville give terrassen olie og beholde den flotte rødlige farve i træet, eller om vi ville lade det patinere og blive grå - vi gik med det sidste, men har nok lidt fortrudt nu vi ser den fine farve i træet hvor det er slebet.

Og så kommer spørgsmålet - jeg har slebet lokalt inden propper er isat med excentersliber og korn 80 for at kunne slibe toppen af proppen ned i samme højde som terrassen - men 65 kvm er nok lige til den gode side at slibe på denne måde. Så hvad kan jeg så gøre? 

Jeg har prøvet at rense terrassen med højtryksrenser og den her patio cleaner, som tager meget af algerne og snavset, men så snart det tørrer bliver det igen mat grå - ikke helt så meget som før rensning, men tæt på... og hvert fald langt fra de områder der er slebet. 

Jeg har overvejet om det rette værktøj til formålet vil være at leje en gulvsliber som fx denne https://www.hcfarver.dk/husmaling/udlejning/gulvsliber-til-ark?variant=218669&gclid=CjwKCAjw9qiTBhBbEiwAp-GE0TVjLzyofSG4sjDg-6WSYWDcVR_J8greAq26Dtg40wLJOfxnq74DshoCBHgQAvD_BwE og så simpelthen, når jeg har fæstnet alle løse brædder, gå hele terrassen over med denne og slibe en lille smule af så træet ser ud som nyt, og tage kanten med excentersliberen. Og herefter give terrassen olie.

Det blev et langt skriv - håber nogle af jer kloge folk har erfaring på området og kan give lidt råd i forhold til hvad i ville gøre?

Jeg har lagt lidt billeder med for at vise hvordan det ser ud. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er virkelig i tvivl om hvad du vil. Ønsker du at få de brædder ned der har sluppet, eller ønsker du at give alle brædder skjulte skruer ovenfra? Går ud fra at du ikke umiddelbart kan komme til nedefra, ellers var det en let løsning. 

Hvis du skal gå og drypvis reparere i takt med at brædderne slipper, kommer du nok aldrig til at få en 100% ensartet løsning. 

Men under alle omstændigheder, så ville jeg bruge en båndsliber i stedet for en gulvsliber/extentersliber. Det er en ret voldsom behandling du har givet /vil give det.  Med båndsliber kan du slibe proppen ned/ slibe omkring proppen og køre resten af brædtet over - og dermed undgå for stor farveforskel. Om du orker køre alle brædder over med båndsliber er selvfølgeligt op til dig. 

Bare vær opmærksom på, at bruger du guvlsliber ændrer du bræddernes udtryk - fordi du formentligt sliber kantrundingen af. 

Lad være med at bruge højtryksrenser - du udpiner bare træet. 




Mvh Troels
@TRRA
Tak for svaret. 

Det er korrekt at jeg ikke kan komme til nedefra. Terrassen har nu været igennem 2 vintre og ved at gå ind i sin 2. sommer, så min umiddelbare tanke er at de ting der vil give sig, har givet sig, hvorfor jeg så vil i gang med at lappe de måske 20-25 steder hvor en brædde har løsning sig. 

Jeg vil gerne beholde de skjulte skruer, og af den grund har jeg købt de her propper således reparation kan laves næsten usynligt, men dels er proppen jo ikke patineret og fremstår derfor som nyt træ, og dels skal den slibes den sidste smule ned så den passer i højden med brædden, hvilket også gør at et område af brædden slibes. Derved, når alle steder er ordnet, vil jeg have en 99% grå terrrasse, men med 20-25 områder hvor træets rigtige farve ses - det er ikke så pænt lige nu. Selvfølgelig vil vind og vejr over tid få forskellen til at blive minimal.

Jeg tænkte derfor at slibe den øverste ½ mm af eller lignende - det er næsten intet - så det rå rødlige træ bliver synligt og herefter give en god gang olie til formålet for at de lidt bedre modtstår vind og vejr og forbliver i den rødlige nuance længere (gentage olien 1-2 gange årligt).

Det er muligt en gulvsliber er for voldsom til opgaven, jeg har ingen erfaring med en sådan maskine, men tænkte den var bedre til at slibe et større område - den skal selvfølgelig ikke tage flere mm af brædderne således de afrundede hjørner, og derved udtrykket, påvirkes. 


Bedre til et større område ja, men ikke på brædder som ikke er 100% i plan med hinanden. Det nemmeste er faktisk excentersliberen eller båndsliber (en del grovere).

Noget andet er at du ikke behøver at slibe ret meget, når du er færdig giver du det hele noget terrasseolie og hvad der er tilbage af farveforskel er væk næste år.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis