Isolering sommerhus

Hej

Jeg har købt et gammelt træsommerhus fra 1920'erne. Der er ingen isolering hverken i vægge eller gulv.

Konen vil nu gerne have det isoleret, så det kan bruges uden for sommersæsonen. Men jeg er i tvivl. Kan man isolere et sådant gammelt hus uden at skifte den originale beklædning og gulvbrædder?

Det betyder meget for mig, at de originale brædder bevares. Men kan de "afmonteres" og derefter sættes på igen efter isolering?

Hvad siger sagkundskaben?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer meget an på hvordan konstruktionen er bygget op.

Man kan godt pille eksisterende gulve op, hvis de ellers er i god stand, men der skal tages stilling til fugt og ventilation i den oprindelige konstruktion, både for gulv og vægge, når du efterisolerer.

Dette fordi du ændrer på husets mulighed for at ventilere og udtørre sig selv.

Der skal også etableres vindspærrende og ventilerede overflader i de yderste lag af konstruktionen.

Har du tegningsmateriale eller billeder, kan vi komme det nærmere.

Elektronikteknikeren
Ja, billeder vil hjælpe. Umiddelbart tror jeg ikke du kan fjerne indvendig beklædning og få det på igen så det ser rimeligt ud. Det er ekstremt vigtigt at det bliver lavet rigtigt med hensyn til dampspærre, ellers risikerer du at huset er rådnet væk på 5 år. Når man isolerer, er gulvet normalt det der giver mindst. Start med fokus på loft og vægge.


Husk at dampspærre i sommerhuse ikke altid er en god idé, og blandt andet afhænger af brugsmønster og isoleringstykkelse.

Elektronikteknikeren
Tak for svar. Jeg tænkte nok, det ville svært at tage beklædning af og få det på igen. Jeg har ikke lige billeder af sommerhus her, men det er et lille sommerhus (45 m2).

Det er beklædt med lodrette perlestaf-brædder både indvendigt og udvendigt, hvilket jeg synes er lidt specielt. Der er betonsokkel hele vejen rundt med gamle udluftningsriste i. Gulvet er almindelige fyrreplanker.

Jeg tror, jeg må få fat i en fagmand og høre, om det kan lade sig gøre. Jeg vil meget nødigt have ny beklædning eller nye gulvbrædder på.


Pas nu på. Det er ikke alle, der kan udskrive en regning, der ved hvorledes et så gammelt hus, skal isoleres uden at der kommer fugtproblemer.

I kunne starte med at få loftet isoleret. Måske er det nok til at I kan bruge huset fra marts-april til oktober-november. En god luft-til-luft varmepumpe, der kan startes nogle timer før I ankommer, kan gøre huset meget mere anvendeligt.

Annonce
Mange tak for svar. Jeg tror, det ender med, at vi bruger det som et ægte sommerhus og så lukker det af for vinteren.

Nu har det stået i snart 100 år, og der er ingen tegn på råd eller i øvrigt dårlig luft, så vil være ked af, hvis det bliver ødelagt. Og nu er det heldigvis snart sommer!
Det lyder fornuftigt at beholde huset som det er, hvis det ikke trænger til renovering. I burde nok kunne bruge huset her i maj. Selvom huset ikke er isoleret er varmeforbruget være begrænset, når det er 10 grader udenfor. Det kræver selvfølgelig at der er brændeovn og/eller varmepumpe. Det har stor betydning for varmen i huset på denne årstid, om der er godt med vinduer i solsiden, og der ikke er noget der skygger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis