Tomgangsstrøm vaskemaskin

Hej

Min vaskemaskine giver en summen, hvis jeg rører den. Jeg har så forbundet den med jord, og det gør den ikke mere. Men kan det virkelig passe, at der er strøm på en vaskemaskine, selvom den ikke er tændt?

Har læst, at der er en kondensator, men hvorfor er den i brug, når vaskemaskinen er slukket?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er spænding på vaskemaskinen hele tiden, med mindre du trækker stikket ud af stikkontakten, eller hvor den ellers er sluttet til. 
Det med kondensatoren ved jeg ikke, hvor du har læst, Vaskemaskinen er som sagt altid med spænding på elektronikken.

fase
Der er kondensator hvor strømmen kommer ind i maskinen. Det er et lovkrav og den medvirker til dæmpning af radiostøj. Den bruger sikkert en smule strøm, men det trækker ikke på måleren. 
For at forklare det er det en længere udredning men den korte version er at måleren kun registrerer kw ( ohmsk effekt) medens kondensatorer optager en kapacitiv strøm som man også kalder blindeffekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder som noget hjemmelavet noget . har du sat fase og nul rigtigt i stikpropen ,det kan væe årsag til at det støder let ,  det kan også være induktivt , og nej den bruger ikke strøm i standby mode .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
At du kan mærke en "summen" når du rører en vaskemaskine der ikke er jordforbundet, har ikke noget at gøre med om elektronikken er tændt eller ej. Det er som ev elmand skriver en kondensator mellem fase og stel, som der løber nogle mikroampere igennem. Det er ikke noget problem, især ikke på vaskemaskiner, som skal være jordforbundet.

I burde kende det fra andre elektiske apperater, der er sat i en almindelig stikkontakt. Hvis det har et metal kabinet kan man ofte mærke en svag summen hvis man rør med fingeren. Vender man stikproppen, så fase og nul byttes forsvinder det.
Kondensatoren belaster ikke dit elregnskab så meget at du kan købe en hot-dog hver 10-ende år. Selv med dagens priser.
Den sidder i alle mulige enheder hos både private og virksomheder. Den kan gå defekt, men så ville du ret sikkert have brændte sikringer eller HPFI-udfald.
Den sidder der for at undgå at de støjpulser der uvægerligt genereres i maskinen, ved start og stop af motor, varmelegeme m.m.m., kommer ud på dit og andres 230v-net.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Tak for svar. Det undrer mig bare, at kondensatoren har strøm på hele tiden. Ville det ikke være tilstrækkeligt, at kondensatoren fik strøm, når maskinen tændes? Men hvis den bruger så lidt, betyder det måske ikke noget.

Jeg prøvede i øvrigt med min gamle forstærker. Der kan jeg også mærke en svag summen, hvis den er tændt eller stand-by.
Det er helt normalt. Hvis du køber en meget dyr forstærker er der bl.a. gjort meget ud af at dæmpe  netfrekvensstøjen (50hz) så den selv ved max volumen ikke høres på et sæt bashøjtalere.
Biler med nøglefri betjening har jo også spænding på noget elektronik 24/7

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Støjkondensator i vaskemaskine bruger ikke strøm, som tidligere forklaret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis