HJÆLP! Har jeg fucket min taresse op?

Vi har en overdækket taresse med ubehandlet træ som tagspær. 

Vi malede alle tagspærene d. 27. april, det så pisse godt ud men dagen efter, da vi stod op om morgenen, efter en nat med en masse dug... var der grimme skjolder, der lignede nikotin på samtlige træspær (nikotin er ikke en mulighed). 
Jeg har tørret af et par gange, og i går så det okay ud. Jeg malede én af spærrene med malingen for at se hvad der skete, og stod op til samme resultat med brundlige dryp. 

Jeg har læst noget om surfactant leaching, altså en del af malingen som bliver udskilt, hvis man maler ved for høj fugtighed og for meget kulde - og det må man jo sige der har været taget duggen og de kolde nattemperature i betragtning. 

Min plan er nu, at fortsætte med at tørre det af, anskaffe mig en fugtmåler og først male når jeg ved der ikke kommer dug og når temperaturen er noget højere, eksempelvis om en måned. 

Er der nogen der kan be- eller afkræfte at der er surfactant leaching?
Er min plan godkendt? 
Har jeg fucket min taresse op...?


Jeg har vedhæftet et billede af skjolderne
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har i brugt en spærre Grunder inden i malet?
Har i renset og slebet overfalden først, inden grunder og maling?

f.eks https://www.xl-byg.dk/shop/gori-33-spaerre-grunder-2-5-lt-1935799
Hej og velkommen på fora  
Hvilken maling har i brugt?

Vi prøver igen, i morgen --
Vandbaseret træbeskyttelse fra Træfix (jem&fix) - efterfølgende har vi forsøgt med Gori 612 i kridhvid med samme resultat som den fra Træfix. 


NannaKarlaDIY skrev den 02-05-2022 16:39:31

Ingen af delene 

 Så ville jeg starte forfra. Start med at slibe godt med en rystepudser. Tørre overfladen af så den er fri for støv og skidt. et par lag af en god spærre grunder og et par lag af en god dækkende malingen.


Det vil forsætte med at se sådan ud, så længde det ikke har fået en spærre grunder.
Annonce
Kan jeg male over det vi har påført? Det er et enormt tyndt lag

NannaKarlaDIY skrev den 02-05-2022 17:02:39

Kan jeg male over det vi har påført? Det er et enormt tyndt lag

 

Hvis den nye grunder kan arbejde sammen med den maling du har på nu, kan du godt. Men jeg havde valgt at slibe helt i bund. Hvis du ikke startede med at slibe overfladen og affedte. Så kan du risikere at det nye maling er fint og flot uden gennemtræk som nu. men så med tiden, kan det være at det hele falder af i flager fordi bunden ikke er god nok.
Det har jeg selv prøvet. Det gælder for alle vandbaserede træbeskyttelser.

Du tørre bare der brunlige snask væk med sæbevand - venter til temperaturen stiger og maler igen og så der resultatet så godt som nyt. De er ingen grund til at slibe ned og starte forfra. Resultat holder som forventet.

Spærregrunder hører ikke hjemme til udendørs malerarbejde med træbeskyttelse. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Når du skriver overdækket...det spær på billedet er taget fjernet? 

Mvh Troels
Jeg var ude for det samme med gori vandbaseret i hvid, da jeg lagde nyt tag på udestuen sidste år, jeg malede spærene inde de kom op, der var også det brunlige udtræk.
Da taget kom på, og det hele var tørt vaskede jeg det brune væk og gav en ny gang gori
så blev det ok.
(det er kun spær der er nye, resten er det oprindelige)


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også