Renovering af badeværelse, vådrumsmembran og afløb

Hejsa,

Jeg skal have renoveret vores badeværelse og søger råd/vejledning vedr. etablering af ny vådrumsmembran og afløb. Huset er fra 1972

Tanken er ganske kort:
Udskifte de nuværende gipsvægge med vådrumsgips, beholde det eksisterende og meget stabile klinkegulv som underlag, og vådrumssikre de nye vægge og det eksiterende gulv, hvorefter der lægges nye fliser på gulv og vægge (der er plads til at forhøje gulvet). 

Spørgsmål: 
1. Ville de give mening, at gøre det sådan - tanken er at pille så lidt som muligt ved det, der fungerer.
2. Hvis ja, vil det give en lille udfordring med afløbet - det bør vel fjernes og erstattes med et nyt der passer til forhøjet gulv? Kan man det? 

Nuværende konstruktion ses på vedhæftede billede

Pft for hjælpen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken slags afløb er der nu. Du kan muligvis bruge forhøjelses rammer da de er blevet godkendt til brug. 
Jeg Ville ikke bryde gulvet op hvis det ellers er solidt nok og ikke har nogle løse klinker. Ellers så kan du jo bare fjerne de enkelte løse klinker og rette ud med klæb. Dette har jeg gjort på begge mine badeværelser og det spiller maks. 

micko skrev den 02-05-2022 15:04:01

Hvilken slags afløb er der nu. Du kan muligvis bruge forhøjelses rammer da de er blevet godkendt til brug. 

Det er ikke korrekt.

Du må bruge maks to rammer, som skal være typegodkendte til afløbet, således at de er en del af samme system/serie. Dvs. Dette er kun en mulighed for afløbsskåle af nyere dato. Rammerne skal desuden monteres ved hjælp af egnet klæber.

Man kan ikke bare lime rammer på en gammel skål, og tro at alt er godt, de skal passe til hinanden.

Hertil kommer problematikken omkring vådrumssikring:

Ved renovering af badeværelser skal der etableres vådrumssikring. Denne skal have korrekt forbindelse til afløbsskålens flange, således at vand ikke kan trænge ind under gulvet.

Derfor betyder det i praksis, at man næsten altid skal skifte afløbsskål, når disse er af ældre dato.

Elektronikteknikeren
Det var også derfor jeg spurgte hvilket afløb han har nu. Har set et par stykker som er prøvet limet på et støbejerns afløb. Det var ikke alt for godt.
micko skrev den 02-05-2022 18:33:13

Det var også derfor jeg spurgte hvilket afløb han har nu. Har set et par stykker som er prøvet limet på et støbejerns afløb. Det var ikke alt for godt.

 Jeg tror det kalder på er helt nyt afløb, det lyder som om, det er den mest sikre vej at gå :)

Det er den rigtige beslutning.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis