Reparation og ombygning af gamle murstensfacade

Hej,

Jeg er slået i gang med, at renovere facaden på min murstensbygning fra 1938 som skal bruges til mit kommende værksted   

Jeg er startet med at slibe det gamle kalk / puds af med min facadefræser. Planen er at den skal net pudses med Alfix DuraPuds tilsidst.

Inden da, så skal jeg have fræset de dårlige fuger ud. lavet vinduerne størrelse og langt ståltegl ind.
Skal også have taget et par sten ud og få lavet lidt mere forbandt.

Jeg er i tvivl om hvilken mørtel jeg skal bruge til opmuring og til opfyldning af gamle fuger.
Og hvilken blandingsforhold jeg skal bruge, for ikke at få lavet det for stærkt?
Kan jeg bruge en standard Weber bakkemørtel 6,6%?
Skal man købe Aalborg Portland cement, eller er f.eks Bygma cement godt nok med sin lavere styrkeklasse?

Jeg skal også ud og købe nye overligger. Kan man godt spare lidt og købe bagmursoverligger, selvom det er til facaden. Eller er der forskel på bagmur / facadeoverligger? Selvom det skal pudses?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ved at få muret op derhjemme nu, bl.a. en gammel rusten overligger, som jeg har blotlagt, slebet og rustbehandlet. Der blev fjernet 3 skifter/rækker mursten i 3½ meters bredde og jeg havde ikke mod på selv at mure det op igen, så det har jeg fået en murer til.

Han bruger færdigblandet mørtel fremfor at blande det selv. Det er en KC 35/65/650 og så vidt jeg kan læse mig til, er det en blanding med 5,1% bakkemørtel.

Den gamle mørtel (som jeg bankede af) var vildt hård, hvilket resulterede i, at stenene knækkede da overliggeren rustede, fremfor at fugerne var revnet.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis