Udskiftning af træbeklædning på sommerhus

Jeg skal have ny beklædning på en del af vores sommerhus. Jeg har afmonteret den gamle beklædning som jeg mener er Z-profil beklædning. Syntes det er lidt besværligt at skifte enkelte brædder rundt om og vil egentlig gerne på sigt skifte det på hele huset i takt med at det trænger. ( måske der findes et smart tip til at skifte enkelte brædder, så vil jeg gerne have tippet).
Men jeg undrede mig over at træbeklædningen blot var sømmet direkte ovenpå vindpap uden afstand imellem - bør der ikke være ventilation mellem beklædning og pap? 

Da det er lodret beklædning kan der så sikres nok ventilation ved at monterer lister vandret eller hvad er fidusen? 


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten.

Det er ikke monteret korrekt. Direkte på vindspær kan monteres vandret klink eller lodret 1 på 2, fordi beklædningen i sig selv giver nok ventilation. Din Z-beklædning (fer/not) er en uventileret konstruktion og skal derfor have afstandsliste. For vandret beklædning skal den lodrette afstandsliste være 20 mm. For lodret beklædning - som den du har, skal de bærende vandrette lægter monteres på en 12 mm lodret afstandsliste, så hverken beklædning eller bærelægter forhindrer luftcirkulation. 

Mvh Troels
Mange tak for svar. Tror jeg laver 1 på 2 beklædning i stedet. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis